با برگزاری مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب کشور، مطالبات اهالی بازار سرمایه نیز شنیدنی است؛ همان خواسته‌هایی که با شکل‌گیری امید در جامعه برای ایجاد تغییرات مثبت در اقتصاد، بار دیگر قرار است به رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی تصمیم‌گیرش، یادآوری شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، بر خلاف دولت سیزدهم، مسعود پزشکیان بارها عنوان کرد که «شاید نتوان مشکلات بورس را حتی ۱ ساله حل کرد». گزاره‌ای که به نظر می‌رسد بیشتر به واقعیت نزدیک است؛ چرا که مصائب بازار سرمایه، همان مصائب تولید است که با سیاست‌های کلان اقتصادی گره خورده؛ سیاست‌های کج‌دار و مریزی که حاشیه سود تولید را به حوالی ۱۰ درصد کشانده و با ادمه همین روند، توقف خطوط تولید دور از ذهن نیست.

یکی از پارامترهایی که به عقیده کارشناسان سبب ریزش شاخص‌های بورسی شد، نرخ بهره بالا بود که به دنبال آن نرخ اخزا نیز روند افزایشی گرفت. نرخ سود بدون ریسکی که هر سرمایه‌گذاری را ترغیب می‌کند به جای ورود به بازارهای مالی و قبول ریسک بالای آن، با خیالی آسوده اوراق را خریداری کرده و سودی بالای ۳۵ درصد نیز کسب کند.

با مرور تاریخ پی ‌می‌بریم که عدم ثبات در قوانین سبب فراری دادن پول‌های هوشمند خواهد شد. سرمایه‌گذاران برای ورود به یک نماد و یا یک صنعت، تمام مفروضات را رصد کرده و بر اساس آن، آینده‌ای از نماد مورد نظر خود ترسیم می‌کنند. اما با تغییرات شبانه در قوانین و مصوبات، آن مفروضات دست‌خوش تغییرات خواهد شد و عملا تحلیل سهامدران دیگر اعتبار نخواهد داشت زیرا فضای اقتصادی کشور غیرقابل پیش‌بینی است.

قیمت‌گذاری دستوری سبب شده است سود یکی از پراقبال‌ترین صنایع بازار یعنی فلزات اساسی به طور متوسط ۱۶ درصد باشد که واضحا میل به تولید و سرمایه‌گذاری را به صفر نزدیک می‌کند؛ اما در نقطه مقابل، صنعت سیمان را داریم که به واسطه عرضه در بورس کالا، تقریبا با مشکلات قیمت‌گذاری دستوری روبه‌رو نیست. مسئله‌ای که علی‌رغم تمام انتقادات به خوبی ثابت کرد که قیمت هم برای مصرف‌کننده و هم برای تولیدکننده صرفه داشته.

به نظر می‌رسد که مسعود پزشکیان با گزاره «شاید نتوان مشکلات بورس را حتی ۱ ساله حل کرد» صداقت خود را نشان داده و از آن‌جایی که به تیم متخصص کارشناسی نیز نیاز مبرم دارد، مطالبه‌گری فعالان بازار سرمایه می‌تواند حال اقتصاد کشور را خوب کند.