رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران گفت: متاسفانه شرکت‌های خودرویی زیر قیمت تمام شده پسته را صادر می‌کنند و بازار پسته را به شدت تحت تاثیر قرارداده‌اند؛ به نحوی که سود این گروه در واردات خودرو یا قطعات آن است، چون ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد از واردات خودرو سود دارند، ضرر ۵ تا ۱۰ درصدی در صادرات پسته برایشان اهمیتی ندارد.

محمد صالحی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، تاکید کرد: چنین رانتی برای شرکت‌های واردکننده خودرو باز شده است، پسته می‌خرند و ارزان می‌فروشند، بازارهای ما خراب شده، صادرکننده‌های ما بیچاره شده‌اند و اصلا نمی‌توانند پسته 

صادر کنند.

او افزود: طبق برآوردهای سال جاری پسته‌ای، ظرفیت صادرات ما به چین حدود ۷۰ هزار تن بود، اما ۱۵۰ هزار تن پسته در چین مصرف شده است که ۱۰ تا ۱۵ هزار تن از ایران تامین شده است و بقیه را از آمریکا وارد کرده‌اند؛ این اتفاق به دلیل صادرات پسته توسط شرکت‌های خودرویی رخ داده است.

این مقام صنفی با بیان این که این روند از حدود مهرماه سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: در این مدت ۸۰ تا ۹۰ درصد پسته ایران توسط شرکت‌های خودرویی صادر شده است، صادرکننده‌های اصلی پسته بیچاره شده‌اند، هیچ کسی نمی‌تواند کار کند، کلی پسته‌ در انبارها باقی مانده است، چرا که شرکت‌های خودرویی به اندازه ظرفیتی که نیاز دارند صادر می‌کنند و مابقی پسته‌ها می‌ماند و خریداران خارجی متاثر از قیمت‌هایی که قبلا از این شرکت‌ها خریده‌اند حاضر نیستند به قیمت روز از صادرکنندگان ما 

خرید کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: به دلیل فروش پسته زیر قیمت در بازارهای جهانی توسط شرکت‌های واردکننده خودرو، صادرکنندگان اصلی پسته قدرت رقابت با آن‌ها را ندارند، علاوه بر این ما باید دلار حاصل از صادرات پسته را در سامانه نیما عرضه کنیم، اما شرکت‌های واردکننده خودرو ماشین وارد می‌کنند و دلار برنمی‌گردانند.

او در نهایت عنوان کرد: ما این امکان را داریم که به شرکت‌های غیرخودرویی ارز حاصل از صادرات‌مان را بفروشیم، اما تعداد و مقدار خریداران بسیار ناچیز است، از ۲ میلیارد دلار پسته که می‌توانیم صادرات داشته باشیم، شاید برای ۱۰۰ میلیون دلار آن تقاضا وجود داشته باشد.