دولت ایران سال‌هاست در تلاش است گوشی هوشمند بومی تولید کند. حتی چند نسخه از این گوشی‌ها هم روانه بازار شده است. از آنجا که دولت سودای تولید گوشی داخلی و صادرات آن به بازار جهانی را دارد، تسهیلات ویژه‌ای برای تولید‌کنندگان در نظر گرفته است. اما دولت چه تسهیلاتی به تولید‌کنندگان می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پروژه بومی‌سازی گوشی هوشمند، بعد از فراخوان دعوت به همکاری از تولیدکنندگان داخلی سیستم‌عامل تلفن هوشمند از سمت وزارت ارتباطات در پاییز سال 1401 جدی‌تر شد. همین موضوع باعث شد سناریو‌های مختلفی درباره آینده بازار موبایل مطرح شود.

طبق اطلاعات منتشرشده در زومیت و اطلاعات اسناد به‌‌دست‌آمده، روش ایران در تولید تلفن هوشمند روش مهندسی معکوس است. از آنجا که شرکت‌های فعال در عرصه تولید گوشی هوشمند پیش از این در حوزه واردات فعال بوده‌اند، قطعات را وارد و سپس آنها را مونتاژ می‌کنند. بعد با روش مهندسی معکوس، این قطعات و پس از آن گوشی را تولید می‌کنند. بنا بر اطلاعات منتشرشده از سوی شرکت خدمات هواپیمایی پیام، تا تیرماه 1402، 9 شرکت در زمینه تولید تلفن هوشمند و تجهیزات آن در منطقه ویژه اقتصادی پیام مشغول فعالیت بودند که یکی از آنها برای انجام فعالیت خود سوله اجاره کرده بود. علاوه بر این شرکت‌ها دو شرکت دیگر هم در این منطقه مشغول فعالیت‌اند که سوله را از شرکت‌های دیگر اجاره کرده‌اند.

با توجه به اینکه تولید تلفن هوشمند یک امر پیچیده است و از طرفی بسیاری از تکنولوژی‌های لازم برای این امر در داخل کشور وجود ندارد، تولید‌کنندگان باید فعلاً با مونتاژ گوشی‌های هوشمند یا با همکاری کشور‌هایی نظیر چین، تلفن هوشمند تولید کنند. ایران هنوز توانایی تولید صفر تا صد گوشی تلفن هوشمند و تامین نیاز بازار را به صورت کامل ندارد. پس بنابراین، احتمال اینکه بازار گوشی هوشمند به سمت انحصار کامل برود فعلاً کم است.