به گفته یک تحلیلگر بازار سرمایه، با کاهش سود تقسیم شده میل به نگهداری سهام را در میان فعالان بازار کمرنگ می‌کند.

احمد اشتیاقی در گفت‌وگو با اقتصاد24، در تشریح رفتار بازار سرمایه بعد از انتخابات گفت: در این مدت که فصل مجامع شرکت‌ها بود، به نظرم نسبت به سال گذشته کمتر تقسیم سود کردند. ذائقه بازار ما نیز به این شکل است که با تقسیم سود‌های پایین‌تر بازار میل به خرید و نگهداری سهامش کم می‌شود و ترجیح می‌دهد به سمت اوراق بدهی برود. با توجه به اینکه اوراق بدهی و صندوق‌های با درآمد ثابت روی محور ۳۰ درصد هستند به نظر من جذابیت آن‌ها باعث می‌شود که رویکرد به سهام ضعیف بشود.

او افزود: بنابراین تا زمانی که نرخ اوراق بدهی و صندوق‌ها در این سطح هستند، تقسیم سود‌های پایینی که امسال اتفاق افتاده و همچنین وضعیت گزارش‌های سه ماهه‌ای که نشان می‌دهد اکثر شرکت‌های بزرگ و بنیادی ما سودهایشان کمتر از سه ماه فصل گذشته است و روند افزایشی ندارد، پالس‌های مثبت برای بازار اثر چندانی ندارد، یعنی ملاک عمل بازار سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۲ است که تکرار نشده و نسبت به رشد سودآوری شرکت‌ها برای امسال هم امیدوار نیست.

این کارشناس بازارهای مالی اظهار کرد: دلار نیمایی هم اگرچه می‌بینیم که به صورت آهسته دارد بالا می‌رود، ولی آن اثر محسوسی که باید را امسال نخواهد گذاشت. حداقل تا زمانی که دولت جدید مستقر شود و روند افزایشی به خود بگیرد. هر چند نمی‌توان قطعی گفت و حسابی باز کرد که با دولت جدید بازار واکنش مثبت خواهد داشت، یعنی بازار در آن صورت هم هنوز نمی‌تواند به طور قطعی حساب کند که چه رفتاری را دولت جدید در پیش بگیرد. تنها عامل موثر بر رشد بازار، همین افزایش دلار نیمایی است که به نظرم باید به یک باره تا سطوح ۵۰ هزار تومان بالا بیاید تا بتواند اثر محسوسی روی رشد بازار بگذارد؛ و همچنین به سرعت بتواند افزایش سود شرکت‌ها را با قیمت‌های جدید در سال ۱۴۰۳ تطبیق دهد.

اشتیاقی به افزایش انتظارات تورمی در صورت پیروزی ترامپ اشاره کرد و ادامه داد: دولت چهاردهم بنا به این فضایی که در آینده برایش ایجاد می‌شود و اینکه با ترامپ به چه شکلی می‌توانند برخورد کنند، و اینکه آیا مذاکراتی در پیش هست یا خیر عمل می‌کند. به نظر می‌رسد که بازار سرمایه هم دارد همه این‌ها را رصد می‌کند که با وجود این محدودیت‌هایی که دولت چهاردهم دارد و مشکلاتی که هست چگونه می‌تواند اقتصاد ایران را سر و سامان بدهد؟ با لحاظ اینکه قرار است که به اقشار آسیب پذیر هم فشار نیاید، ظاهرا دولت ناچار است که خیلی دست به عصا حرکت کند.