میزگرد انتظارات فعالان حوزه تولید و صنعت از رئیس جمهوری منتخب، با حضور جمعی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی برگزار شد. در این میزگرد، مسائلی نظیر مشکلات بخش صنعت، اقدامات لازم برای حل چالش‌های این حوزه و انتظارات کارآفرینان از دولت جدید مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این میزگرد، محمدرضا گنجی، کارآفرین برتر و بنیان‌گذار گروه صنعتی رازی، مهدی صادقی‌نیارکی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو و معاون سابق وزارت صمت، و عیسی منصوری، معاون سابق توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون و پژوهشگر، حضور یافتند. گنجی قیمت‌‌گذاری دستوری را یکی از معضلات فضای صنعتی دانست و اظهار کرد: به واسطه قیمت‌گذاری دستوری، فروش هم با همان قیمت ارز 4200 تومانی انجام می‌شود.  در این زمینه به مسئولان مربوطه هم مراجعه شده اما نتیجه‌ای حاصل نشده و این امر منجر به زیان دادن کارخانه‌ها شده است. در تولید کالا‌های استراتژیک هم اعتقاد بر این است که ستاد تنظیم کالا باید تصمیم‌گیری کند. طبق قانون، قیمت‌گذاری دستوری برای کالا‍‌هایی است که از رانت دولتی استفاده می‌کنند. با وجود دستور وزیر مربوطه در این موضوع، این امر محقق نشد. و همچنان قیمت‌گذاری دستوری اجرا می‌شود.

منصوری نیز درباره‌ فضای اقتصادی گفت: آنچه که الان در حوزه اقتصاد و صنعت کشور جریان دارد؛ سنتی است که از دهه 40 و 50 شکل گرفته و اصلاح و نوآوری در آن رخ نداده است. در ابتدا هم این تصور وجود داشت که در صورت اجرای این سنت به طور بلند‌مدت، مشکلاتی در  بخش‌های زیرساختی، مالی، بانکی و حتی تجارت خارجی ایجاد می‌شود. بنابراین مصادیقی که درحال حاضر وجود دارد، حاصل نظام تدبیر است. یکی از خروجی‌های نظام تدبیر، خودکفایی  پو جایگزینی واردات است.

صادقی‌نیارکی نیز با تاکید بر اینکه دولت به نقش حمایت، هدایت و نظارت خود بازگردد، خاطرنشان کرد: خواسته صنعتگران، خاموش کردن ماشین چاپ اسکناس و ماشین تولید بخشنامه است. چراکه چاپ اسکناس باعث ناترازی، افزایش تورم، افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی می‌شود. دولت دو نقش اول خود را به خوبی ایفا نمی‌کند اما نقش نظارت را با تمام قوا پیگیری می‌کند. این امر باعث شده صنعتگران علاقه‌ای به دخالت دولت نداشته باشند.