قیمت دلار در سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده و سهامداران شرکت‌های پتروشیمی انتظار رشد رقم سود این شرکت‌ها را داشتند. اما گزارش‌های مالی پتروشیمی‌ها خبر از کاهش رقم سودسازی اکثر آنها می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد قیمت خوراک گاز مهم‌ترین دلیل سودسازی شرکت‌های پتروشیمی بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در سال‌های گذشته همواره روی یک مدار صعودی قرار داشته و سقف‌شکنی کرده است. این موضوع، درآمد شرکت‌های صادرات‌محور را در سال‌های گذشته بالا برده است؛ چراکه با رشد قیمت دلار، ارزش محصولات صادراتی نیز بالا می‌رود و به دنبال این فرایند، درآمد شرکت‌های صادراتی صعودی می‌شود. اما موضوعی که باید به آن اشاره کرد اینکه سود خالص تمامی شرکت‌های پتروشیمی طی سال‌های اخیر صعودی نشده است.

 از میان 6 پتروشیمی مطرح بورس، تنها دو شرکت بوعلی‌سینا و نوری در سال‌ 1402 موفق به افزایش سود خالص خود شده‌اند. با این حساب می‌توان نتیجه گرفت نباید برای خرید سهام شرکت‌ها، صرفاً به دلاری بودن آن توجه کرد.

موضوعی که در فرایند سودآوری پتروشیمی‌ها نقش بسزایی دارد، موضوع قیمت خوراک گاز است. چراکه خوراک گاز پتروشیمی‌ها در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشت و این موضوع، هزینه تولید (بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته) محصولات پتروشیمی را افزایش داد. این رویکرد، سود ناخالص اکثر پتروشیمی‌های بورسی را در سال گذشته پایین آورده است.

همان‌طور که گفته شد، درآمد پتروشیمی‌ها با رشد قیمت دلار حواله صعودی می‌شود و به نحوی سودآوری این شرکت‌ها به قیمت دلار وابسته است. اما موضوعی که در خرید سهام یک شرکت باید در نظر داشت، عملکرد واقعی درآمدزایی شرکت است. این بدان معناست که عملکرد درآمدزایی و سودآوری شرکت مورد نظر، فارغ از رشد قیمت دلار بررسی شود. به طوری که روند سودآوری شرکت در صورت ثبات قیمت دلار بررسی شود. به این منظور باید رقم سود خالص شرکت را بر میانگین نرخ دلار حواله در سال مورد نظر تقسیم کرد.