نایب رئیس هیات مدیره شرکت‌های تولیدکننده برق با بیان اینکه اکنون در پیک مصرف شبکه حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق داریم، گفت: اگر این روند به همین ترتیب پیش برود در ۱۰ سال آینده حدود ۳۷ هزار مگاوات ناترازی تولید خواهیم داشت یعنی ۳۳ درصد از نیاز مصرف؛ درواقع یک ‌سوم برق مورد نیاز کشور قابل تامین نخواهد بود.

رضا ریاحی در گفت‌وگو با ایلنا، با تاکید بر اینکه در سیاست‌ها موجود تغییر جدی داشته و تمهیدات جدیدی اتخاذ شود تا روند موجود تغییر کند و سالانه بخش زیادی از ناترازی را جبران کنیم، افزود: علت ناترازی و کمبود در بخش تولید؛ عدم سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته در بخش تولید است که منجر به این میزان کمبود تولید شده و اگر این روند ادامه داشته باشد به خاموشی‌های جدی‌تری خواهیم رسید و مجبور می‌شویم قطعی را بصورت گسترده به بخش خانگی و تجاری هم تسری دهیم، نتیجه اینکه معضلات اجتماعی دوچندان خواهد شد.

او ادامه داد: آسیب دیگر اینکه کمبود زیرساخت و برق باعث می‌شود کارخانجات نتوانند تولید مناسب داشته باشند و عرضه محصولات کم می‌شود و به این ترتیب قیمت‌های محصولات آنها در بازار بالا می‌رود و آثار تورمی این موضوع مجددا به خود جامعه و مردم برمی‌گردد. یعنی هزینه اینکار نهایتا بر گرده مردم خواهد بود.

این فعال صنعت برق تصریح کرد که وزارت نیرو علیرغم پیگیری‌‌های بسیار زیاد سرمایه‌گذاران، مسئله مذکور را حل نکرده و باعث شده سرمایه‌گذاران جدید انگیزه‌ای برای ورود به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق نداشته باشند، صندوق توسعه ملی هم به دلیل اینکه وام بازپرداخت نشده است، به طور طبیعی از پرداخت تسهیلات جدید خودداری می‌کند و این باعث شده سرمایه‌گذاری جدید صورت نگیرد.

ریاحی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه وزارت نیرو قرارداد جدیدی باسرمایه‌گذاران بخش خصوصی تولید منعقد نکرد که آثار آن به شکل کمبود تولید و ناترازی و خاموشی مشترکین دیده می‌شود که اکنون به غلط به عنوان مدیریت مصرف از آن یاد می‌شود، حال آنکه مدیریت مصرف زمانی است که مصرف مشترکین برق را در حد ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهیم نه اینکه ۹۰ درصد کاهش اعمال شود. این رویه در استاندارد جهانی مدیریت مصرف برق؛ مدیریت محسوب نمی‌شود، بلکه خاموشی است و با این روال موضوع سرمایه‌گذاری و کمبود تولید در بخش صنعت برق حل نمی‌شود و روزبه‌روز مشکلات بیشتر می‌شود.