بورس در شرایطی دوباره به شاخص های قبل از انتخابات ریاست جمهوری عقبگرد داشت که طی دو روز متوالی، تغییرات مثبت در قوه مجریه توانسته بود شاخص را به شکل رویایی افزایش دهد، این در حالی است که به نظر می رسد مشکلات بورس آنقدر عمیق است که نه نای رشد دارد و نه توان ریزش، گویا شاخص تمایل به ایستایی دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بورس دوباره به حالت قبلی ریزشی خود برگشت. البته چیزی جز این نیز انتظار نمی رفت؛ در واقع، تنها انتظارات بود که توانست بورس تهران را در عرض ۲ روز، بیش از ۱۰۰ هزار واحد رشد دهد؛ چرا که هیچ تغییر بنیادینی در بهبود اوضاع صنایع، اتفاق نیفتاده است. حالا البته بزرگترین انتظارات شکل گرفته حول محور تیم اقتصادی دولت چهاردهم می‌چرخد. تیمی متشکل از طیب‌نیا و عبده تبریزی که می‌توانند آینده روشن‌تری را برای اقتصاد کشور ترسیم کنند.

طیب‌نیا از همان ابتدا موضع خود را در خصوص بازار سرمایه مشخص کرد. «اعتقاد به بازار آزاد و جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری» شاید مهم‌ترین تفکر طیب‌نیا است که می‌تواند آینده بازار را تضمین کند؛ اما شاید این اتفاق در برخی صنایع رقم نخورد. به عنوان مثال صنعت خودرو که صنعتی استراتژیک برای کشور به حساب می‌آید، در تیررس شورای رقابت قرار داشته و علی‌رغم شناسایی ضررهای میلیارد دلاری، بازهم شاهد سرکوب نرخ فروش بوده و حتی به دلایل واهی از بورس کالا نیز رانده شده است.

اما واقعیت چیست؟ در درجه اول باید اذعان داشت که تشکیل کابینه دولت چهاردهم تا شهریور ماه به طول خواهد انجامید و واضحا تا آن موقع، مدیریت کشور بر دوش تیم دولت سیزدهم است. این یعنی تا شهریور ماه شرایط بنیادی تغییری نخواهند داشت و این انتظارات از دولت جدید است که می‌تواند آینده روشنی را به سهامداران بفروشد.

آمارها نیز نشان می‌دهد که بورس تهران دست به عصا حرکت می‌کند! به جز روز اولی که شاهد خروج قریب به ۲ همت از صندوق‌های درآمد ثابت بودیم، رصد این صندوق‌ها نشان می‌دهد که بازار همچنان در حالت بیم و امید قرار دارد. ارزش معاملات نیز گویای همین مسئله است؛ به‌طوری که در ۱۶ و ۱۷ تیر ماه شاهد جهش در این پارامتر بودیم و بعد از آن نیز، مجددا ارزش بازار به حد غیر قابل قبولی رسید.

می‌توان مدعی بود که گوش فعالان اقتصادی از سخن پر است و تا به مرحله عمل نرسد، اتفاقات ۱۳۹۹ را تکرار نخواهند کرد!