دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی اظهار کرد: قیمت جوجه یک روزه برای پرورش بالا است و نظارت دقیقی بر روی آن اعمال نمی‌شود. برخی از عرضه کنندگان جوجه یک روزه نیز در اقدامی عجیب از ارائه فاکتور فروش خودداری می‌کنند که قرار بر سازماندهی این موضوع و راه اندازی سامانه‌ای برای آن توسط وزارت جهاد کشاورزی شده است.

پرویز فروغی در گفت‌وگو با اقتصاد24، با اشاره به اینکه تامین نهاده‌های مورد نیاز برای پرورش طیور نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد، ادامه داد: در حال حاضر قیمت تولید هر کیلوگرم مرغ زنده بیش از ۶۰ هزار تومان برای تولید کننده تمام می‌شود، اما قیمت فروش آن چندین ماه است که در حاشیه ۵۳ هزار تومان نوسان می‌کند و این موضوع دلیلی جز مازاد عرضه‌ای که به دلیل سیاست‌های غلط به وجود آمده ندارد.

او تصریح کرد که پشتیبانی امور دام نیز توانایی جمع آوری مازاد تولید را نداشته و موضوع صادرات نیز به دلیل عدم وجود سازماندهی مناسب و تصمیم‌های مقطعی به درستی پیش نرفته است. اتحادیه نیز توانایی و تخصص لازم برای قبول مسئولیت صادرات را ندارد.

این کارشناس بیان کرد: در جلسات گذشته قرارگاه امنیت غذایی مقرر شد که بحث صادرات گوشت مرغ به اتحادیه‌ها سپرده شود، اما تاکنون اقدامات جدی در این خصوص انجام نشده است. در واقع مقداری صادر شد، اما این اقدام متناسب با رفع مشکل تولید بیش از نیاز بازار نیست و همچنان با مشکل تولید بیش از تقاضا در بازار مواجه هستیم.

فروغی اضافه کرد: چندین ماه از عرضه مرغ زنده با قیمتی حدود ۸ هزار تومان پایین‌تر از نرخ مصوب به بازار می‌گذرد؛ هم اکنون عرضه مرغ زنده با قیمت ۵۵ تومان به ازای هر کیلو انجام می‌شود و همچنان این نرخ پایین‌تر از نرخ مصوب است. از همین رو اگر گوشت مرغ با قیمتی بیش از قیمت تعیین شده به دست مردم برسد، تخلف و گران‌فروشی بوده و بایستی نهاد‌های نظارتی به مسئله ورود کنند. او تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری مرغ به دلیل عدم توانایی در مدیریت سایر عوامل موثر بر قیمت تولید کارایی ندارد. از همین رو لازم است که با عبور از سیستم قیمت‌گذاری دستوری تعیین قیمت را به فاکتور‌های عرضه و تقاضا بسپاریم. در بازار همواره عرضه و تقاضا توانایی تعدیل قیمتی و همچنین جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را داشته است.