کارشناس ارشد حوزه اقتصادی با تاکید بر اینکه هژمونی دلار حذف شدنی نیست، حضور طیب‌نیا در راس تیم اقتصادی پزشکیان را عاملی برای رقم خوردن شرایط اقتصادی دولت خاتمی اعلام کرد.

محسن بهرامی ارض‌اقدس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، با تصریح اینکه به نظر می‌رسد که هژمونی دلار حذف شدنی نیست و دلار از چند جنبه بر اقتصاد ما چنبره دارد، افزود: ما با بریکس و شانگهای که با تلاش زیاد عضو آن شدیم، نمی‌توانیم دلار را حذف کنیم زیرا همان کشورهای عضو هم اگر بخواهند با کشور ما با ارز ملی خود کار کنند، مجوز FATF را می‌خواهند.

او اظهار کرد: ما برای خرید از چین محدودیت داریم. در حوزه‌های محدود با کسب مجوز از آمریکا مبادله انجام می‌شود و باید مجوز اُفک را داشته باشیم. ضمن اینکه کالای خریداری شده نباید دو منظوره باشد یا نامش در لیست‌های ممنوعه باشد. ما می‌توانیم صرفا دارو و کالاهای اساسی خریداری کنیم.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد که این نگاهی که ما می‌توانیم دلارزدایی کنیم، منطقی نیست و شاید بتوان تنها با افغانستان و پاکستان تهاتر کالایی کرد.

بهرامی ارض‌اقدس در ادامه با اشاره به تجربیات مثبت پس از امضای برجام، گفت: در دولت اول روحانی، وقتی که ظریف پشت تریبون رفت و اعلام کرد که توافق کردیم، بدون هیچ اتفاق بنیادی در اقتصاد، دلار یکباره ۳۰ درصد ارزان شد. این کاهش قیمت در شرایطی رخ داد که هیچ اتفاق اساسی در اقتصاد ما نیفتاده بود یا معجزه‌ای رخ نداده بود.

او اضافه کرد: در آن سال‌ها ما اصلا امکان پذیرایی از هیات‌های بیشتر را نداشتیم و این ما بودیم که برای پذیرش هیات‌ها وقت نمی‌دادیم. در همان دو تا سه سال اول بعد از برجام تورم تک رقمی شد و رشد اقتصادی حتی ۱۲.۵ درصدی را تجربه کردیم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد که این نشان می‌دهد که اقتصاد نیاز به فضای باز برای حرکت دارد و هر وقت دریچه‌ای باز شد، اقتصاد هم رشد کرد. مجددا که این دریچه بسته شد، شاهد تورم‌های کمرشکنی بودیم که در تاریخ انقلاب و بعد از انقلاب بی‌سابقه است.

بهرامی ار‌ض‌اقدس عنوان کرد: با مواضع پزشکیان برای رفع تحریم‌ها، پذیرش FATF، مذاکره با دنیا و حل و فصل مسایل بین‌المللی؛ اگر او بیاید و به وعده‌هایی که داده است در حد توانش عمل کند، از سوی دیگر طرف خارجی هم زمینه پذیرش و پیش گامی را داشته باشد، به کمک طیب‌نیا باید منتظر دورانی شبیه دوران خاتمی باشیم.