شورای پول و اعتبار تصویب کرد

راه‌اندازی سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان به‌زودی

در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار که به ریاست همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی تشکیل شد، بنا به پیشنهاد بانک مرکزی و درجهت پیشگیری از سوء‌استفاده از تخصیص و تامین ارز بابت واردات کالا به کشور، راه‌اندازی سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان توسط بانک مرکزی به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، طی سنوات گذشته برخی از سوء‌استفاده‌کنندگان پس از طی مراحل قانونی نسبت به تخصیص و تأمین ارز اقدام می‌کردند و در مقابل، مطابق با ارز دریافتی کالا به کشور وارد نمی‌کردند. از طرفی به دلیل نبود یک سامانه منسجم به منظور ثبت فعالیت‌های واردکنندگان، امکان دسترسی بانک‌ها به عملکرد گذشته واردکنندگان فراهم نبود. وزارت صمت و اتاق‌های بازرگانی که کارت بازرگانی برای اشخاص صادر می‌کنند نیز اطلاعاتی در رابطه با عملکرد تجاری واردکنندگان نداشتند. با اجرای سامانه یاد شده، ایفای تعهد واردکنندگان به‌عنوان یک شاخص اعتبارسنجی از سوی بانک‌ها و وزارت صمت و سایر سازمان‌ها ارزیابی می‌شود که اشخاص متخلف از دریافت خدمات تا زمان رفع تعهد ارزی محروم می‌شوند. بانک مرکزی اعلام کرد: در راستای پیشگیری و مبارزه با رانت و فساد این سامانه یکی از گلوگاه‌های فساد را خواهد بست، همچنین بنا به اعلام بانک مرکزی عملکرد بانک‌ها در این خصوص ارزیابی خواهد شد و با بانک‌هایی که مشتریان آنها بیشترین آمار عدم ایفای تعهد ارزی داشته باشند نیز برخورد خواهد شد. با دسترسی وزارت صمت به این سامانه امکان ثبت سفارش جدید برای اشخاص دارای تعهد ایفا نشده وجود نخواهد داشت. سازمان امور مالیاتی نیز در برخورد قانونی با گیرندگان ارز با دسترسی به این سامانه اقدام لازم را به عمل خواهد آورد.

    


با قطع واردات بنزین عملی می‌شود

جلوگیری از خروج ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ دلار از ایران 

راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، پرونده واردات بنزین را بست و ایران در تولید بنزین خودکفا شد؛ این اتفاق در حالی افتاد که قبل از خودکفایی در تولید بنزین، روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد می‌شد.

به گزارش ایسنا، کم‌تر از یک ماه پیش بود که با راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه خلیج فارس به تولید روزانه بنزین ایران، ۱۲ تا ۱۵ میلیون لیتر اضافه شد و میزان تولید بنزین در این پالایشگاه از ۳۰ میلیون لیتر به حدود ۴۵ میلیون لیتر در روز رسید. در این راستا، علیرضا صادق آبادی - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی - اعلام کرد که میزان تولید بنزین در ایران به مرز ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده و واردات بنزین از مهرماه قطع شده است. این در حالی است که آمار و ارقام نشان می‌دهد اگر در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ هیچ اقدامی در جهت افزایش تولید بنزین صورت نمی‌گرفت، باید دو میلیارد لیتر واردات بنزین به ایران صورت می‌گرفت. متوسط واردات بنزین در سال گذشته، روزانه ۱۲.۶ میلیون لیتر بوده است. با فرض رشد مصرف هشت درصدی مصرف بنزین، اگر هیچ اقدامی در جهت افزایش تولید بنزین صورت نمی‌گرفت، در پنج ماه و نیم سال جاری (از اواسط مهر تا آخر اسفندماه) باید بیش از دو میلیارد لیتر بنزین وارد می‌کردیم.

هم‌چنین اگر برای واردات بیش از دو میلیارد لیتری بنزین نرخ ۵۰ سنتی در بازار فوب خلیج فارس در نظر گرفته شود، باید بیش از یک میلیارد دلار برای واردات بنزین طی این مدت پرداخت می‌کردیم. از سوی دیگر، کل بنزین سوپر مورد نیاز ایران نیز در پالایشگاه شازند اراک تولید می‌شود و نیازی به واردات در این حوزه نیز وجود ندارد. بر اساس این گزارش، متوسط میزان مصرف بنزین در نیمه دوم سال ۸۷ میلیون لیتر در روز بوده است.