بازار سرمایه معطل روشن شدن نتیجه انتخابات است و بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بازار به نوعی تعطیل شده؛ حتی اگر در ظاهر هر روز به راه خود ادامه دهد؛ اگر بازار از این جایی که است پایین‌تر بیاید، باید دربورس ایران را بست.

هلن عصمت‌پناه، کارشناس بازار سرمایه و استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، در ابتدا علل هفته‌هایی که بورس در کما بود را به تصویر کشید و گفت: به دلیل محدودیت دامنه، توانایی خرید و فروش سهام هم محدود شده و این به خودی خود، گردش نقدینگی را در بازار کاهش داده است و موثر در ارزش معاملات و حجم معاملات است؛ لذا قرار نیست با این اوصاف اتفاق خاصی در بازار بیفتد، ضمن اینکه این مدت محدودیت دامنه نوسان مصادف با اوج مجامع شرکت‌ها بود، مجامع هر ساله گردش نقدینگی را در بازار افزایش میداد اما امسال به دلیل محدودیت دامنه نوسان، این فرصت در بازارسرمایه سوخت شد؛ بنابراین اگر در این شرایط دامنه باز می شد هیجانات بیشتر و ریسک بازار هم بالاتر میرفت. او در خصوص ریسک‌های صنایع بازار، تصریح کرد: اگر نگاهی به ریسک های سیستماتیک و متغیرهای اقتصادی بیندازیم، واضح است که بسیاری از صنایع در یکی دو سال گذشته بسیار تحت مداخله بی‌رویه و بی‌اساس قرار گرفتند. این مداخلات به حدی بود که منجر به توقف طرح‌های توسعه و خطوط تولید، کاهش حاشیه سودعملیاتی بنگاه‌ها، افت شدید سرمایه در گردش و کاهش نرخ بازده شد. این استاد دانشگاه این اتفاقات را فاجعه خواند و افزود: اثرات منفی در شاخص فعالیت شرکت‌ها یعنی کاهش بهره‌وری و کاهش درآمدزایی که متاثر از کاهش حجم تولید و فروش است که نتایج این اثرات را در مجامع امسال مشاهده کردیم. بنابراین تا زمانی این مشکلات حل نشود، توجه به این صنایع برای سرمایه‌گذاری گزینه ریسکی است.

عصمت‌پناه در آخر خاطرنشان کرد: بالاترین اثر مثبت بر بورس و به دنبال آن بر اقتصاد کشور از صنایع و شرکت‌های مولد نشات میگیرد و تا زمانی که حال این صنایع خوب نشود و از طرف مدیران حمایت نشوند، روند بازار رشد چشمگیری نخواهد کرد؛ گویی از یک فرد بیماری که نمیتواند روی پای خودش بایستد انتظار دویدن داشته باشی! کاهش ارزش دلاری بازار و ارزش معاملات این بیماری را کاملا نشان میدهد.