به گفته یک کارشناس اقتصادی، سخت‌گیری‌های بانک مرکزی درباره نرخ سود سپرده در حالی که خود این بانک اوراق گواهی سپرده با نرخ ۳۰ درصدی منتشر می‌کند، یک تناقض بزرگ است.

علی سعدوندی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، در پاسخ به این سوال که چرا بانک‌ها همچنان به سپرده‌گذاران خود سودهای بالای نرخ مصوب بانک مرکزی می‌پردازند، گفت: بانک‌ها تسهیلاتی می‌دهند که این تسهیلات به بانک بازپرداخت نمی‌شوند. به همین علت در حساب‌هایشان ناترازی دارند. به طور ویژه، این بانک‌ها در حساب بازار بین بانکی، نزد بانک مرکزی به اندازه کافی ذخایر سپرده ندارند. به همین دلیل سعی دارند تا گردش سپرده‌ها را بالا ببرند تا این ناترازی که در بازار بین بانکی وجود دارد را جبران کنند.

او افزود: با این حال مشکل جای دیگری است. بسیاری از تسهیلات اعطا شده، به بانک‌ها برنمی‌گردند اما بانک مرکزی در این مسائل سخت‌گیری نمی‌کند. در حال حاضر بانک‌هایی هستند که سالیان سال است که ناترازی دارند و هیچ‌گونه برخوردی از سوی بانک مرکزی با آنها نشده است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در این میان، ظاهرا همه سخت‌گیری‌ها فقط در مورد نرخ سود سپرده است. در حالی که این سخت‌گیری تناقض بسیار بزرگی است؛ چرا که بانک مرکزی دست به انتشار اوراق گواهی سپرده خاص با نرخ ۳۰ درصدی زده و مسبب این قضیه، شخص رئیس بانک مرکزی است. در این مورد باید گفت که خود کرده را تدبیر نیست. خود بانک مرکزی این راه را شروع کرده و اکنون در حال برخورد با بانک‌ها است.

سعدوندی تاکید کرد: به طور کلی تنظیم نرخ سود سپرده و تسهیلات بانک‌ها باید به عهده خود آنها باشد. اما در ایران نرخ سود سپرده و تسهیلات در شورای پول و اعتبار تنظیم می‌شود. نظام بانکی ایران در دنیا یکتاست و متاسفانه ممکن است بدترین عملکرد در بین تمام نظام‌های بانکی دنیا را داشته باشد. تعیین نرخ سود بانکی از سوی شورای پول و اعتبار، تا به حال هیچ تاثیری در کاهش فساد آشکار سیستم بانکی نداشته است.

او عنوان کرد: در شرایطی که اقتصاد کشور تورمی است،‌ اقدام معقولانه این است که نرخ سود تسهیلات نیز افزایش یابد. اما به خاطر شوک‌هایی که در حال حاضر به اقتصاد وارد شده، مشخص نیست که انتظارات تورمی در چه سطحی قرار دارند. بنابراین هنوز نمی‌توان با قاطعیت در مورد وضعیت نظام بانکی اظهار نظر کرد.