رامتین موثق

از ابتدای سال بازار سرمایه در حال ریزش است و شاید در معدودی از روزها روند آن افزایشی داشته و مثبت و سبز بوده باشد. روز گذشته یکی از روزهای سبز بورس بود که به اعتقاد برخی واکنش بازار به مصوبات دو روز گذشته دولت درباره بازار سرمایه است.

20 خرداد، احسان خاندوزی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: در موضوع کمک به سودآوری صنایع بورسی با تایید سرپرست محترم ریاست جمهوری مقرر شد: 1. درباره دستورالعمل قیمت محصولات پالایشی وزارت نفت به سرعت اصلاح دستورالعمل را ابلاغ کند.2. درباره عدم خروج شرکت‌های خودروسازی از بورس، مصوبه لازم به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران برسد.3. درباره کاهش نرخ سود بانکی، بانک مرکزی به اقدامات نظارتی ادامه دهد.4. درباره معافیت‌های مالیاتی صنایع بورسی، مصوبه دولت برای پذیرش بار بودجه‌ای طرح مجلس شورای اسلامی به سرعت اخذ شود.

اما آیا این مصوبات قدرت بازگرداندن بازار سرمایه به مدار صعودی را دارند یا خیر؟

ادعای عشقی درباره حمایت از سهامداران

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از پیگیری‌های متعدد این سازمان برای حمایت از حقوق سهامداران خبر داد و گفت: در حاشیه جلسه یکشنبه، ۲۰ خرداد، ستاد اقتصادی دولت، دستورالعمل قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی اصلاح شد.

به گزارش ایرنا، مجید عشقی به چالش‌های تهدیدکننده بازار سرمایه طی یک سال گذشته و اقدامات انجام شده از سوی سازمان بورس برای بهبود وضعیت حاکم بر بازار اشاره کرد و اظهار داشت: بازار سهام از سال گذشته تحت تاثیر تصمیمات بخشی، سیاست‌های انقباض شدید پولی و افزایش نرخ بهره، افزایش شکاف میان نرخ ارز نیمایی و نرخ ارز بازار آزاد، قیمت‌گذاری دستوری و همچنین نحوه ابلاغ و عطف‌به‌ماسبق شدن دستورالعمل‌های ابلاغی، روزهای سختی را پشت سر گذاشت و سازمان بورس به صورت مستمر از طریق برگزاری جلسات مختلف و نیز مذاکرات صورت گرفته درصدد رفع چالش‌های حاکم در بازار و بازگشت بورس به مسیر اصلی خود بود.

وی تاکید کرد: به دنبال وجود چنین معضلاتی که هر یک از آنها تهدیدکننده سرمایه‌های مردمی در بورس و عامل بی‌اعتمادی فعالان اقتصادی به تصمیمات و تدابیر سیاستگذار بود، سازمان بورس منطبق با ماده ۲ قانون بازار سرمایه در کنار مباحث توسعه‌ای و نظارتی، همواره به دنبال صیانت و حمایت از حقوق سهامداران بود و پیگیری‌های مختلفی را در راستای رفع مسائل تهدیدکننده بازار در دستور کار قرار داد.

رشد 16 هزار واحدی شاخص کل

بازار سهام متاثر از اخباری که دو روز گذشته در خصوص اصلاحیه نرخ خوراک پالایشی‌ها توسط رئیس سازمان بورس عنوان شد، رشدی ۱۶ هزار واحدی را تجربه کرد.

به گزارش تسنیم،  در پایان معاملات دیروز، شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشدی 16 هزار واحدی به 2 میلیون و 78 هزار واحد رسید. همچنین  شاخص کل هم‌وزن با رشدی 2600 واحدی به ارتفاع 675 هزار واحد رسید. ارزش معاملات خُرد در بازار 21خرداد ماه، مبلغ 3 هزار میلیارد و 100 میلیون تومان بود. همچنین حقیقی‌ها در روز گذشته حدود 150 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

گفتنی است 292 نماد در محدوده مثبت و 144 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 274 نماد در محدوده مثبت و 153 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

اما آیا این رشد پایدار است؟

اثرگذاری مصوبات  به شرط اجرای درست

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» مصوبات چهارگانه جدید دولت درمورد بورس را تاثیرگذار ارزیابی کرد، اما تاثیرگذاری آن را منوط به شرایط خاص اجرای آن دانست.

پیام الیاس‌کردی در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: اجرایی شدن مصوبات دولت درباره بورس شرط تاثیرگذاری آن است؛ اما با توجه به اینکه بسیاری از بندها نیازمند تایید سران قواست و درحال‌حاضر رئیس یک قوه درگیر تبلیغات انتخاباتی است، دیگری برگزار‌کننده انتخابات است و فقط رئیس قوه قضاییه مشغول به کار خود است؛ بعید است تا قبل از انتخابات و مشخص شدن دولت جدید، اتفاق ویژه‌ای در بازار سرمایه رخ دهد و تغییراتی ببینیم

پیام الیاس‌کردی با اشاره به اینکه در روزهای گذشته مخبر نامه‌ای امضا کرد و در این نامه ذکر شده بود که از هرگونه تغییرات عمده مصوبات و دستورالعمل‌ها یا تغییرات افراد مسئول تاثیرگذار، جلوگیری شود؛ درباره اثرگذاری این مصوبات اظهار کرد: بسیاری از این بندها نیازمند تایید سران قوا است.

او افزود: یکی از سران قوا درگیر تبلیغات انتخاباتی است، دیگری برگزار‌کننده انتخابات است و فقط رئیس قوه قضاییه مشغول به کار خود است و بعید است تا قبل از انتخابات و مشخص شدن دولت جدید، اتفاق ویژه‌ای در بازار سرمایه رخ دهد و تغییراتی ببینیم.

این تحلیلگر بازارهای مالی با تاکید بر اینکه اثرگذاری مصوبات نیازمند آمدن دولت جدید است، عنوان کرد: انتخابات ۱۴۰۳ پیش‌بینی‌پذیری کمتری نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ دارد و نمی‌توان از اکنون تاثیر آن را بر بازار پیش‌بینی کرد و روند بازار هم همین را نشان می‌دهد.

الیاس‌کردی درباره روند این روزهای بازار گفت: ارزش معاملات روزهای اخیر بازار سرمایه تغییر زیادی نداشته است و به نظر می‌رسد بازار سرمایه فکر می‌کند اتفاق ویژه‌ای نمی‌افتد و تغییرات خود را به بعد از انتخابات موکول کرده است.

او مثبت شدن دیروز بازار سرمایه را واکنش به مصوبات جدید دولت دانست و تصریح کرد: اما با وجود واکنش مثبت نشان دادن به مصوبات، باز هم این واکنش پرحجم نبوده و حجم آن بسیار کم بوده که با این حجم پایین بعید است این روند رشد در طول هفته ادامه داشته باشد.

این کارشناس با تاکید بر اینکه اجرایی شدن این مصوبات شرط تاثیرگذاری آن است و فعلا فضایی برای اجرایی شدن آن مشاهده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این مصوبات می‌تواند مشکلات را حل کند به شرط اینکه اجرایی شود؛ اگر مصوبات در حد حرف باقی بماند بی‌فایده است اما اگر هم‌اکنون دولت تصمیم بگیرد همین مصوبات را اجرا کند، بازار سرمایه می‌تواند به روند مطلوب خود بازگردد.

علی محسنی در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: مصوبات جدید دولت برای برگرداندن اعتماد به بازار است اما تاثیر آن می‌تواند محدود باشد زیرا بی‌اعتمادی به بازار بسیار عمیق است و سهامداران به این راحتی اعتماد نمی‌کنند. آنها بارها شاهد بی‌ثباتی تصمیمات بوده‌اند و فکر می‌کنند شاید مدت دیگری تصمیمات دیگری گرفته شود 

بی‌اعتمادی به بازار عمیق است

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» وضعیت بازار را وضعیت بدی توصیف کرد که بزرگترین مشکل آن خروج کامل نقدینگی از بخش معاملات سهام است.

علی محسنی با عنوان اینکه شرایط کلی اقتصاد خوب نیست، حمایت خوبی از بازار نمی‌شود و ۳۰ درصدی شدن نرخ سود سپرده‌های بانکی، خود مهمترین عامل رکود وحشتناک بازار بوده است؛ درباره مصوبات دولت اظهار کرد: ظاهرا دولت تصمیم گرفته است برای هر صنعت امتیاز خاصی درنظر بگیرد که خود بازار به نوعی به خرید سهام اقبال پیدا کند.

او به مثبت بودن بازار در روز گذشته اشاره کرد و گفت: امروز بازار مثبت بود البته پیش‌بینی نمی‌شود این رشد تداوم داشته باشد زیرا مشکلات نقدینگی هنوز هم موجود است و تداوم دارد. بنابراین تصمیمات گرفته شده به نوعی تاثیرگذار است اما تاثیرش محدود است.

این تحلیلگر بورس درباره چرایی تاثیرگذاری محدود مصوبات تاکید کرد: بی‌اعتمادی به بازار بسیار عمیق است و تا نقدینگی به سمت بازار روانه نشود و روند بازار را به صورت جدی تغییر ندهد، نمی‌توان شاهد اقبال سهامداران حقیقی بود.

محسنی همچنین یکی دیگر از دلایل تاثیرگذاری محدود مصوبات را، بی‌ثباتی دولت در تصمیمات خویش عنوان کرد و ادامه داد: راهکار دولت برای تامین هزینه‌های خویش این است که از هر مسیر ممکن، از جمله حذف معافیت‌ها و امتیازات صنایع مانند تغییر نرخ خوراک، آن را تامین کند. در این احوال، طبیعی است بازار واکنش منفی نشان دهد.

او تاکید کرد: اکنون به نوعی تصمیماتی گرفته شده که اعتماد را به بازار برگرداند اما سهامداران به این راحتی اعتماد نمی‌کنند زیرا فکر می‌کنند شاید مدت دیگری تصمیمات دیگری گرفته شود چرا که شاهد بی‌ثباتی تصمیمات بوده‌اند.

محسنی در پایان تصریح کرد: در شکل کلی، سهامداران به این توجه می‌کنند که بازار در کلیت خود چگونه عمل می‌کند. با این روند ضعیف فعلی، مصوبات به سادگی نمی‌توانند روند کلان بازار را تغییر دهند.