دبیرکل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران عنوان کرد: ما نیازمند یک انقلاب اقتصادی هستیم تا زیرساخت‌هایی که بنیادهای غلط را در کشور نهادینه کرده است جمع آوری و یک سازوکار جدید ایجاد کند.

کامران وکیل در گفت‌وگو با ایلنا،  مشکل صنایع معدنی را دخالت دولت در اقتصاد دانست و گفت: متاسفانه هیچ کالایی که در عرصه جهانی به رقابت بپردازد، نداریم؛ چراکه دولت بازاری انحصاری ایجاد کرده و این بازار تولیدکننده را مجبور به تولید محصولات کم‌کیفیت و گران کرده است و این کالای کم کیفیت در بازار جهانی خریداری ندارد و این محصولات در بازار داخلی به فروش می‌رسند.

او افزود: با وجود دخالت‌های دولت مهم‌ترین چالشی که صنایع معادن با آن مواجهه است، اختصاص بیشترین سهم یارانه انرژی برای صنایع معادن است، به گونه‌ای که این حمایت شاید در ظاهر مطلوب باشد اما در باطن این یارانه آفت تولید در صنایع معادن است. این فعال صنعتی با بیان اینکه هیچ اقتصاد دولتی موفقی در دنیا نمی‌توان پیدا کرد، ادامه داد: در واقع هر کجا که دولت در اقتصاد دخالت کرده است، تکنولوژی‌ عقب افتاده‌تر، تولیدات فاقد مزیت‌ رقابتی، کالاها گران قیمت‌تر و کم بازده تر شده‌اند.

وکیل عنوان کرد: صنعت یک زنجیره به هم پیوسته است که حلقه‌های این زنجیره در ساختار اقتصادی به ارتباط با بازارهای جهانی کمک می‌کند که در این میان اگر زیرساخت‌های این صنعت همچون انرژی دچار اشکال باشد، کل زنجیره را معیوب می‌کند.

او با اشاره به اینکه به دلیل جانمایی‌های غلط در ساخت کارخانجات، صنایع در زمستان با کمبود گاز و در تابستان با کمبود برق در کل سال با کمبود آب مواجه هستند، اظهار کرد: تمام این چالش‌ها به دلیل این بوده که سوخت در ایران ارزان است و صنایع پرمصرف و انرژی‌بر در بیابان‌ها ایجاد شده‌اند آن هم بدون توجه به اینکه این استان‌ها به لحاظ اقلیمی کشش این موضوع را دارند یا ندارند. وکیل خاطرنشان کرد که تولید کنندگان از این وضعیت راضی نیستند چرا که ضعف و دخالت دولت مزیت‌های رقابتی را نابود کرده است.