بررسی اعداد و ارقام مربوط به میزان تورم در بازار‌های اقتصادی نشان می‌دهد طی چند سال گذشته همواره خوراک و پوشاک در ایران بیشترین رشد قیمتی را تجربه می‌کنند؛ این دو بخش اقتصادی، بیشترین تعامل مستقیم را با مردم دارند و قدرت خرید مصرف‌کننده، تعیین‌کننده رونق بازار خوراک و پوشاک محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصاد24، با ورود به فصل گرما و تغییر ماه، به نظر می‌رسد که بازار پوشاک باید نسبت به سایر مواقع سال وضعیت بهتری را سپری کند، اما فعالان این بخش معتقدند همچنان میزان تقاضا پایین است و این روند افول همچنان ادامه دارد. فعالان بازار پوشاک و صنعتگران آن، افزایش هزینه تمام شده تولید، تشدید فشار‌های تورمی بر مردم و در نهایت کمتر شدن سهم پوشاک در سبد خرید افراد را به عنوان وضعیت فعلی بازار پوشاک توصیف می‌کنند که شرایط مناسب و مساعدی به نظر نمی‌رسد. در همین راستا، دبیر کارگروه بررسی و پیگیری مواد اولیه پوشاک تهران و فعال صنعت پوشاک در گفت‌وگو با این پایگاه خبری تغییر فصل را چندان موثر بر وضعیت بازار پوشاک ندانست و توضیح داد: رشد نرخ پوشاک در کنار وجود تورم در تمامی بخش‌های اقتصادی و تولیدی باعث شده تا مردم چندان تمایل و یا حتی توانی برای خرید نداشته باشند. نرخ مواد اولیه در ایران بسیار بالا رفته و همین موضوع، نرخ تمام شده تولید را افزایش داده است. در شرایطی که تولیدات داخلی گران‌تر شده‌اند، کالا‌های قاچاق با نرخی بسیار کمتر در بازار فروخته شده و همین باعث می‌شود تا حتی اگر مردم بخواهند خریدی انجام دهند، به سمت کالای ارزان‌تر قاچاق تمایل داشته باشند. از این رو میزان فروش تولیدات داخلی بسیار کاهش یافته و اگر بگوییم صنعت پوشاک ایران در مرز تعطیلی ایستاده، اشتباه نگفته‌ایم.

محمد توکلی تصریح کرد که با مقایسه شرایط کلی مواد اولیه صنعت پوشاک در ایران و سایر کشور‌های مهم فعال در این بخش، خواهیم دید هزینه تمام شده تولید لباس در ایران نسبت به کشور‌های همسایه مانند ترکیه بالاتر است. این کالا‌های خارجی بازار داخلی ایران را تصاحب کرده‌اند و مردم که شرایط محدودی برای خرید دارند، کالای ارزان‌تر را ترجیح می‌دهند.