پرونده پروژه پهنه طبیعت همچنان باز است و خریداران واحدهای مسکونی این پروژه، از ابتدای امسال، طی سه مرحله در اعتراض به توقف ساخت‌وساز، تجمع کرده‌اند. کارشناسان پیش از این نیز اعلام کرده بودند ساخت واحدهای پروژه پهنه طبیعت، باغ گیاه‌شناسی را دچار آسیب جدی می‌کند. با این حال، دولت با وجود تشکیک بر سر مالکیت این زمین‌ها، مصرانه پروژه را جلو برد و اکنون متقاضیان را در وضعیت بلاتکلیفی قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، پیشتر مالکان پروژه پهنه D شهرک مسکونی چیتگر، با امضای کارزاری اینترنتی خطاب به مقامات نظامی و دولتی اعتراض خود را نسبت به توقف ساخت پروژه اعلام و اظهار کرده بودند: «برابر رأی دیوان عدالت اداری و سایر مراجع ذی‌ربط، اقدام آجا در ساخت پهنه D برابر پروانه ساخت و نقشه‌های کنونی کاملاً قانونی بوده و جوسازی مغرضانه رسانه‌‌ای و ادعاهای باغ گیاه‌شناسی در خصوص آسیب رساندن برج‌ها به باغ مزبور با استناد به برخی دلایل اثبات‌نشده غیرعلمی و بعضاً غیرمنطقی شکل گرفته و متاسفانه با انفعال رسانه‌‌ای بتاجا و عدم پاسخگویی به‌موقع به شبهات ایجادشده، همین ادعاها مبنای دستور کار برخی اقدامات سلبی از سوی مراجع ذی‌ربط و توقف فعالیت پروژه شده است.»

محل قرارگیری زمین‌ها آغاز ماجرا بود؛ زمینی که از سوی ارتش در آن بازه واگذار شد، درست در حریم باغ گیاه‌شناسی ایران قرار داشت. قرارگیری این زمین‌ها در حریم باغ گیاه‌شناسی باعث ایجاد چالشی شد برای اجرا یا لغو پروژه‌ای که تا آبان‌ماه 1402 از مرحله کلنگ‌زنی نیز عبور کرده بود. حالا خبرها حاکی از آن است که با وجود پیشرفت ساخت اغلب واحدها باز هم مخالفت باغ گیاه‌شناسی پروژه را متوقف کرده است. این پروژه از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و قرار بوده در سال ۱۴۰۶ تحویل داده شود.

تعداد مالکان این پروژه ۱۶ هزار نفر برآورد شده که مالکیت پنج هزار و ۲۸۰ واحد از این پروژه را دارند. گفته‌های متقاضیان نشان می‌دهد پیش از این مجوزها و استعلامات قانونی از مدیریت پیشین شهرداری و محیط زیست گرفته و کار ساخت هم آغاز شده است.

امید به خانه‌دار شدن اکنون در ایران، بر اثر تورم صعودی مسکن، بیش از هر زمان دیگری به خاموشی گراییده است. در این شرایط پروژه‌های دولتی نیز یکی پس از دیگری به این ناامیدی دامن می‌زنند. چندی پیش متقاضیان مسکن ملی مقابل مجلس و وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند و حالا هم مالکان واحدهای پهنه طبیعت در محله ازگل.

دولت در حالی آورده متقاضیان را دریافت و شروع به ساخت این پروژه در حریم باغ گیاه‌شناسی کرده است که حتی در تملک این زمین‌ها نیز تشکیک وجود دارد و با این شرایط مشخص نیست بر سر آورده این افراد چه خواهد آمد!