عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه سیاست دولت در تقویت و توسعه صنعت خودروسازی همچنان مانند سایر دولت های گذشته در ابهام است، گفت: با واردات خودرو نو و کارکرده موجبات کمبود منابع ارزی فراهم می‌شود و قیمت‌ها به جای کاهش به مسیر افزایشی خود ادامه خواهد داد.

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با اقتصاد24 یادآور شد: واردات خودروی دست دوم و کارکرده، یکی از موضوعات چالشی در چند ماه اخیر بوده است. دولت به عنوان یکی از سیاست‌های کنترلی در بازار خودرو، قصد دارد واردات خودروی کارکرده خارجی را آزاد کند و این مساله با مخالفت‌های جدی همراه بود که نهایتا در هفته گذشته در مجلس به تصویب رسید.

او ادامه داد: اینکه قیمت خودرو در این زمان چقدر است در درجه اهمیت پایین‌تر نسبت به کل اقتصاد است. ما به افراط و تفریط عادت کرده‌ایم؛ یعنی از طرفی دنبال خودرو‌های برقی هستیم که در شرایط فعلی ما راه حلی لوکس به حساب می‌آیند و از طرف دیگر برای حل مشکل بازار خودرو سراغ خودرو‌های دست دوم می‌رویم؛ این سیاست‌های عجیب اقتصادی باید پایان یابد.

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: دیگر مسئله‌ای که با آن مواجه هستیم، مسئله چند نرخی بودن ارز است. دولتمردان نیز منکر قیمت ارز در بازار آزاد هستند، اما به هر جهت این موضوعات بر روی معاملات اقتصادی تاثیر دارد. اگر قرار شود که خودرو با قیمت دلار نیمایی وارد شود، یارانه آن از جیب چه کسی پرداخت شده است تا شخص دیگری ماشین خارجی سوار شود.

کاکایی تصریح کرد که مشکل ما این است که در صنعت خودرو داریم ضعیف برخورد می‌کنیم و به جای راه حل برای افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی، مردم را به جایی رسانده‌ایم که به جای خودروی ملی منتظر خودروی وارداتی دست دوم هستند که در جای دیگری اسقاطی محسوب می‌شود.