رامتین موثق

بعد از ادعاهای دولت درباره مدیریت بازار ارز، کاهش تورم و ... اکنون نوبت به دستاوردسازی در بخش صنعت رسیده است؛‌ چنانچه در هفته‌های اخیر و در سفرهای رئیس دولت به استان‌های مختلف، همواره از آمارهای نهضت احیای واحدهای اقتصادی سخن به میان می‌آید.

دو روز گذشته، با حضور ابراهیم رئیسی، جشن احیای ۳۹۵ واحد راکد تولیدی و صنعتی مازندران که در این دولت به چرخه تولید بازگشته‌اند، برگزار شد. ادعا می‌شود این واحدها به طور میانگین بیش از ۷سال تعطیل و نیمه تعطیل بودند و با بازگشت این تعداد واحدهای احیا شده به چرخه تولید در استان مازندران در بخش‌های صنعتی و معدنی، کشاورزی، صنایع غذایی و تبدیلی و خدمات بازرگانی با اعتباری بالغ بر ۱۵۹هزار و ۵۴۲ هزار میلیارد ریال، برای بیش از ۹هزار و ۵۴۶ نفر اشتغال ایجاد شده است.

مشکل دیگر نهضت احیای واحدهای اقتصادی این است که به انسان‌های ناکارآمد جایزه داده می‌شود. به کسی که کار خود را خوب بلد است، در بازار کار می‌کند و بنگاهش سرپا است، چیزی داده نمی‌شود اما به کسی که ناکارآمد بوده و نتوانسته بنگاه خود را اداره کند، جایزه ناکارآمدی اعطا می‌شود!

احیای 1000 کارخانه در یک هفته!

روز پنجشنبه و در جریان دومین سفر استانی به مازندران، رئیس دولت در مراسم جشن احیای ۳۹۵ واحد راکد تولیدی و صنعتی استان، گفت: بسیار خرسندم که در واحد تولیدی حضور یافتم ‌که به دست توانای کارگران و با تدبیر مدیران، تولید آن به 10 برابر رسیده است.

به گزارش ایسنا، رئیسی افزود: در گذشته صنعت چوب وکاغذ و نساجی به دلایل خاصی که اینجا محل بیانش نیست روز به روز رو به افول بود و تا مرز تعطیلی رفت‌. روزی که به این کارخانه آمدم کارگران دلسوز گلایه‌های زیادی از افزایش واردات بی‌رویه‌ و بی‌توجهی به این واحدها داشتند اما امروز تولید این کارخانه به ۱۰ برابر رسیده است‌.

او همچنین اضافه کرد: امروز احیای ۳۹۵ واحد تولیدی در مازندران را جشن می‌گیریم و باید اولا از خداوند متعال و ثانیا از تک تک شما کارگران عزیز تقدیر و تشکر کنم. تولید را محور اقتصاد کشور می‌دانیم همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند تولید اساس کشور است شما هم در همین جهت گام برمی‌دارید.

در این مراسم، نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی از احیای ۸۷۷۰ واحد تولیدی خبر داد و گفت: برای احیای این واحدها ماهانه ۱۰ همت از طریق خط اعتباری به صنایع پایین دستی پتروشیمی و فولاد تزریق می‌شود که واحدهای نیمه فعال بسیاری نیز از این طریق احیا شده است.

 محمدصادق جنان‌صفت در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: همین که می‌بینیم نهضت احیای واحدهای اقتصادی ادامه دارد و هر ساله به آمار صنایع احیا شده افزوده می‌شود، یعنی این نهضت و بحران راکد بودن صنایع تمام‌شدنی نیست

امیرحسین مدنی همچنین یادآور شد: با احیای ۳۹۵ واحد در استان مازندران حدود ۱۶ همت سرمایه احیا و برای بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

این دستاوردها زمانی جالب می‌شود که یادآوری شود رئیسی 12 اردیبهشت در سفر استانی به قم ادعا کرده بود که 8 هزار واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشته است اما ۱۹ اردیبهشت، در دهمین گفت‌و‌گوی تلویزیونی، اظهار کرد: «تعداد کارخانه‌های احیا شده به ۹ هزار رسیده است.» در سفر استانی به مازندران از 9 هزار واحد احیا شده، سخن به میان آمد.

 بنابراین به نظر می‌رسد یا این نهضت آنقدر سریع است که ظرف یک هفته می‌تواند 1000 واحد را احیا کند یا مسئولین آنقدر در دستاوردسازی برای خود شتاب‌زده عمل‌ می‌کنند که فراموش می‌کنند آمارها را باورپذیر ارائه دهند!

تولید در فروردین 

کاهش یافت

همزمان با آمار بنگاه‌های احیا شده، بد نیست نگاهی هم به وضعیت کلی تولید در اول سال جاری بینداریم.

به گزارش مهر، بررسی جدیدترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ بخش صنعت و معدن نشان می‌دهد که در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل (فروردین ماه سال ۱۴۰۲) شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی (بررسی وضعیت ۳۲۲ شرکت صنعتی بورسی) کاهش ۱.۳ درصدی و شاخص فروش افزایش ۱.۵ درصدی را تجربه کرده است.

از مدیران بنگاه‌ها و کارشناسان می‌شنویم که وضعیت صنایع کوچک و متوسط و شهرک‌های صنعتی نامساعد است و شاید بتوان گفت نسبت به دولت پیشین هم وضع خراب‌تر شده زیرا کل اقتصاد وضعیت بدتری پیدا کرده است

در این ماه، شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات کاهش ۲۳.۸ درصدی و شاخص فروش افزایش ۹.۳ درصدی داشته است. همچنین، شاخص تولید و فروش رشته فعالیت شیمیایی بجز دارو نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۴.۲ و ۵.۷ درصدی داشته است.

گفتنی است رشته فعالیت‌های سایر کانی غیرفلزی، لاستیک و پلاستیک و تجهیزات برقی بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیت‌های خودرو و قطعات، محصولات فلزی بجز ماشین‌آلات و تجهیزات و دارو بیشترین سهم را در کاهش تولید داشته‌اند. همچنین رشته فعالیت‌های تجهیزات برقی، لاستیک و پلاستیک و شیمیایی (بجز دارو) بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش و رشته فعالیت‌های محصولات فلزی بجز ماشین‌آلات و تجهیزات، سایر کانی غیر فلزی و غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند.

بی‌توجهی به کارآمدها و جایزه برای ناکارآمدها!

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» درباره ارزیابی خود از نهضت احیای واحدهای اقتصادی عنوان کرد: آمارهایی که دولت می‌دهد حاکی از موفقیت است؛ ولی نفس خود این کار یک راهبرد اشتباه است.

محمدصادق جنان‌صفت تصریح کرد: اگر به بنگاهی که نمی‌تواند به هر دلیلی، اعم از نبود سرمایه، سوءمدیریت یا ...، کار کند، منابع مالی تزریق ‌شود؛، بار دیگر دوران رکود به آن بازمی‌گردد.

به گفته وی، همین که می‌بینیم این نهضت ادامه دارد و هر ساله به آمار صنایع احیا شده افزوده می‌شود، یعنی این نهضت و بحران راکد بودن صنایع تمام‌شدنی نیست.

جنان‌صفت ادامه داد: مشکل دیگر این نهضت این است که به انسان‌های ناکارآمد جایزه داده می‌شود. به کسی که کار خود را خوب بلد است، در بازار کار می‌کند و بنگاهش سرپا است، چیزی داده نمی‌شود اما به کسی که ناکارآمد بوده و نتوانسته بنگاه خود را اداره کند، جایزه ناکارآمدی اعطا می‌شود!

این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به نبود آمار دقیق برای این نهضت، اظهار کرد: هیچ آمار دقیقی برای این کار وجود ندارد، دسته‌بندی دقیقی وجود ندارد که چرا و به چه دلایلی بنگاه‌ها به راکد بودن و تعطیلی رسیده‌اند. همچنین مشخص نیست این کارخانجات مربوط به کدام صنایع و رشته‌های صنعتی بوده.

جنان‌صفت با اشاره به اینکه بعضی بنگاه‌داران به مرحله‌ای می‌رسند که تمایل دارند در صف این امتیازات قرار بگیرند و از آنها استفاده کنند، تصریح کرد: بارها تذکر داده شده است که یک آمار و تجزیه و تحلیل از این صنایع ارائه شود که بتوان تعیین کرد کدام بنگاه مستحق دریافت این امتیازات است، اما تاکنون توجهی نشده است‌.

او درباره وضعیت بنگاه‌های تولیدی در دولت سیزدهم با اشاره به اینکه کل اقتصاد ایران از دهه ۹۰، وضعیت تاسف‌باری پیدا کرده، یادآور شد: بعد از سال ۹۷ و تشدید تحریم‌ها، وضعیت کل اقتصاد خراب شد. با توجه به اینکه عمده بنگاه‌های اقتصادی کوچک، خصوصی هستند و فشار بیشتری را تحمل می‌کنند، احتمال اینکه وضعیت بدتری پیدا کنند، وجود دارد.

جنان‌صفت در پایان خاطرنشان کرد: از مدیران بنگاه‌ها و کارشناسان می‌شنویم که وضعیت صنایع کوچک و متوسط و شهرک‌های صنعتی نامساعد است و شاید بتوان گفت نسبت به دولت پیشین هم وضع خراب‌تر شده زیرا کل اقتصاد وضعیت بدتری پیدا کرده است.