در شرایط کمبود گاز و بازدهی پایین نیروگاه‌ها، تامین خوراک پتروشیمی‌ ها همواره دچار مشکل بوده است. مسئولان تاکنون در مواجهه با کمبود گاز با کاهش خوراک پتروشیمی‌ ها، تعطیلی صنایع و پیگیری راهکارهایی که مصرف‌کنندگان را هدف قرار می‌دهد، سعی بر جبران این ناترازی داشته‌اند.

در همین خصوص، رئیس مجتمع پتروشیمی شازند در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، گفت: خوراک این پتروشیمی مایع است. در جریان تاسیس پتروشیمی شازند، خوراک مورد نیاز را پالایشگاه‌های شازند و آبادان تامین کرده‌اند. اما در شرایط فعلی، امکان تامین کل خوراک مورد نیاز از پالایشگاه‌های شازند و اصفهان وجود ندارد و خوراک از پالایشگاه‌های اراک، اصفهان، آبادان، شیراز و سایر پالایشگاه‌هایی که می‌توانند خوراک مورد نیاز را تامین کنند، خریداری شده است. خوراک مورد نیاز این مجتمع پتروشیمی، به نرخ آزاد خریداری و محصولات‌ به نرخ دولتی فروخته می‌شود. چنین روندی سود تخصیصی به سهامداران این پتروشیمی را تحت‌ تاثیر قرار داده است.

علیرضا خلیلی‌نیا درباره چنین روندی اظهار کرد: به دنبال این تفاوت نرخ، سود تخصیصی به سهامداران این شرکت نیز با مشکل مواجه شده است. اما با وجود این، تمام تلاش پتروشیمی شازند بر این بوده که تولیدشان را با وجود گرانی خوراک، افزایش بدهند و بخشی از مشکل گرانی خوراک را جبران کنند. البته بخشی از این مشکل قابل جبران نیست و در این بخش ناترازی وجود دارد.

در آخر از قاسم ساکی درباره تولید بنزین در پتروشیمی شازند سوال شد که او در پاسخ به این سوال توضیح داد که هیدروکربن‌هایی در این پتروشیمی تولید می‌شود که مجوز صادراتی هم دارد، اما نمی‌توان نام آن را بنزین گذاشت.

گفتنی است در شرایطی که برنامه‌ای برای تامین پایدار خوراک پتروشیمی‌ها وجود ندارد، هدررفت منابع به دلیل بازدهی کم نیروگاه‌ها، وضعیت تولید انرژی پایدار در کشور را بیش از پیش بحرانی خواهد کرد. با توجه به این موارد، توسعه نیروگاه‌ها و بهبود تکنولوژی به منظور افزایش بازده این نیروگاه‌ها از اولویت‌های مهم حوزه انرژی در کشور است.