ایران و هند یک قرارداد 10 ساله برای تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالاهای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار امضا کردند. این توافق را مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و ساربانادا سونووال وزیر کشتیرانی هند در تهران امضا کردند.

ساربانادا سونووال با انتشار عکس‌هایی از مراسم امضای این قرارداد در ایکس آن را «لحظه‌ای تاریخی» در روابط دو کشور و پیوند منطقه‌ای دانست.

وزیر کشتیرانی هند نوشت: «این توافق نه تنها پیوندهای بین دو کشور بزرگ را تقویت می کند، بلکه گامی استوار برای هند در زنجیره تامین جهانی و بخش دریایی است.» به گزارش رسانه‌ها، به منظور تجهیز و توسعه بندر چابهار، ‌هند «۱۲۰ میلیون دلار در تأمین تجهیزات راهبردی بندر و همچنین بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در زیر ساخت‌های حمل ونقلی» آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

مهرداد بذرپاش هم امضای این قرارداد را «جرقه‌ای برای شروع توسعه روابط تجاری بین دو کشور» خواند: «قراردادی که امروز به امضا رسید گواه این اهتمام است که چابهار نقطه کانونی توسعه ترانزیت ایران خواهد بود و با بهره بردار قطعه ریلی چابهار - زاهدان که تا پایان امسال انجام می‌شود به ارزش این قرارداد اضافه خواهد کرد.»

وی گفت که ترانزیت ایران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، «۵۸ درصد رشد کرد» و برای امسال هم رشد بیش‌از «۵۰ درصدی» پیش‌بینی شده است.

به گفته بذرپاش «نقشه پروژه ایران-راه» پارسال در نشست سه جانبه در تهران به هند و روسیه ارائه شد.