مدیر نظارت و وصول مطالبات صندوق توسعه ملی، نیروگاه‌داران را در گروه ابربدهکاران این صندوق اعلام کرد و گفت: بیشترین تامین مالی را برای یکی از شرکت‌هایی داشتیم و اکنون همان بزرگترین بدهکار نیروگاهی صندوق به شمار می‌رود.

علیرضا بنی‌هاشمی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، با تاکید بر اینکه هدف اصلی تشکیل صندوق، تبدیل بخشی از عواید فروش نفت و گاز به ثروت ماندگار و سرمایه زاینده، همچنین حفظ سهم نسل‌های آینده از این منابع اعلام شده است، عنوان کرد: ما سعی کردیم در همه تصمیم‌گیری‌ها اولویت اول حفظ و افزایش این منابع باشد. در همین راستا بر اساس اساسنامه صندوق و همچنین مصوبه هیات وزیران در سال ۹۴، موظف شدیم در حوزه نیروگاه‌ها و آب شیرین‌کن‌ها از محل منابع صندوق، تامین مالی انجام دهیم.

او ادامه داد: ما تا سال ۱۴۰۳ حدودا یک و نیم میلیارد دلار مطالبات معوق از این ۴۶ نیروگاه داریم که متاسفانه بر نگردانده‌اند. البته تا سال ۱۴۰۰ هیچ پولی این نیروگاه‌ها دریافت نشده بود اما در رویکرد جدیدی که در وصول مطالبات صندوق اتخاذ کردیم، توانستیم در سال گذشته ۱۷۳ میلیون دلار آن را وصول کنیم.

این مسئول صندوق توسعه ملی با اشاره به اینکه نیروگاه‌داران جزو ابربدهکاران صندوق توسعه ملی هستند، یادآور شد: تسهیلاتی هم که در حوزه نفت پرداخت کردیم، علیرغم اینکه شرکت ملی نفت متضمن پرداخت بدهی‌ها بود، به چالش اصلی ما تبدیل شده است. در گام دوم بحث بدهی نیروگاه‌ها را داریم.

بنی‌هاشمی تاکید کرد: عجیب اینکه اکنون از صندوق انتظار دارند که مطالبات ارزی خود را به صورت ریالی و نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی با تسهیلات گیرنده‌ها تسویه کند. در حالی که حسب قانون باید تسویه بدهی به صورت ارزی باشد تا منابع صندوق بتواند ذخیره شود و برای نسل‌های آتی مولد و زاینده باشد.

او تصریح کرد: هیچ کدام از دستگاه‌های متولی از جمله بانک مرکزی و وزارت نیرو به تعهد خود عمل نکرده‌اند و به جای اینکه بیایند و به تعهد خود عمل کنند، سعی می‌کنند فضا را به سمتی ببرند که صندوق با نرخ ۴۲۰۰ تومانی، معادل ریالی تسهیلات خود را دریافت کند. در حالی که این امر منجر به نابود شدن منابع صندوق می‌شود و فرزاندان ما از این نعمتی که در قانون پیش‌بینی شده، محروم می‌شوند.

مدیر نظارت و وصول مطالبات صندوق توسعه ملی با اشاره به پیشقدم شدن این صندوق برای ارائه راهکار مناسب به‌منظور تسویه بدهی نیروگاه‌داران، بیان کرد: ما راهکارهایمان را به ریاست جمهوری و وزارت اقتصاد ارائه کردیم و مورد تایید قرار گرفته است اما متاسفانه وزارت نیرو همکاری لازم را نکرد. به نظر ما آن راهکارها راهگشا بود.

بنی‌هاشمی خاطرنشان کرد: ولی متاسفانه این امر هم تاکنون به نتیجه نرسیده است و با اینکه صندوق قاعدتا باید در مقام مطالبه‌گر باشد اما اکنون خودش پیشقدم است و اعلام آمادگی کرده است که یک راه جدیدی برای تسویه مطالبات پیدا شود. ولی متاسفانه تاکنون از طرف وزارت نیرو و شرکت توانیر همکاری لازم انجام نشده است و منجر به مطالبات معوق در این حوزه شده است.