یک مقام صنفی:
افغانستان با قلدری مرز را بهروی رانندگان ایرانی میبندد
نایب رئیس کانون انجمنهای صنفی کامیونداران با بیان اینکه کشور افغانستان با قلدری تردد ناوگان ایرانی را محدود کرده است، اظهار داشت: در حالی که ماشینهای افغان بدون الزام به داشتن معاینه فنی و با قاچاق گازوییل ایرانی به راحتی از مسیر ایران بار جابه جا میکند و با تناژ بسیار بالا زیرساخت جادهای و آسفالت جادهها را از بین میبرد اما برای تردد کامیونهای ایرانی در خاک افغانستان بسیار سختگیر هستند.
جلال موسوی در گفتوگو با ایلنا درباره مشکلات رانندگان ایرانی برای تردد به کشورهای اروپایی، گفت : برای تردد به کشورهای اروپایی دیگر به رانندگان ایرانی ویزا نمیدهند البته موضوع فقط کشورهای اروپایی نیست و کشورمان در بحث ترانزیت حتی با کشور افغانستان دچار مشکل شده است.
او افزود: پیش از این بخش قابل توجهی از کامیونها در خط ترانزیت اروپایی فعال بودند اما پس از محدودیتها در صدور ویزا تمام این کامیونها به بخش جابه جایی بار در داخل کشور منتقل شدهاند و همین موضوع شرایط بسیار بدی برای رانندگان ایجاد کرده که میتوان این وضعیت را در بندرعباس دید و در حالی که میزان بار برای حمل کم شده، مدت زمان خواب کامیونها افزایش یافته است.
این مقام صنفی تاکید کرد: نه تنها تجارت و ترانزیت ما با کشورهای همسایه افزایش نیافته بلکه در این باره با مشکلات متعددی با کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان مواجه هستیم و پاکستان کشورهای دیگری را به جای ایران برای ترانزیت انتخاب کرده است.
موسوی ادامه داد: در حالی که ناوگان افغان در خاک ایران به راحتی سوخت را با قیمت مناسب خریداری میکند و حتی قاچاق هم میکنند، از سوی دیگر در شرایط بسیار سخت به کامیون ایرانی سوخترسانی میکنند.
او خاطرنشان کرد: افغانها با قلدری کار انجام میدهند و جالب این است که اخیرا چند روز مرزها را بر روی کامیونهای ایرانی بسته بودند و اجازه تردد به آنها نمیدادند و صنف کامیونداران خراسان در این باره به دولت شکایت کرد. متاسفانه در مقابل مواضع افغانستان در بحث تردد کامیونهای ایرانی و ترانزیت دولت بسیار ضعیف است.
دیدگاه تان را بنویسید