یک کارشناس بازار سرمایه با تصریح اینکه نباید به رشد بورس در سال ۱۴۰۳ خوش‌بین بود، تاکید کرد: تا زمانی که یک اجماع جمعی برای رشد بورس به وجود نیاید، بازار سرمایه رشد نخواهد کرد.

همایون دارابی در گفت‌وگو با اقتصاد24، فراز و فرود روند بورس را در سالی که گذشت، این گونه تشریح کرد: دلایل متعددی مانع از رشد بورس در سال ۱۴۰۲ شد که مهم‌ترین آن، فشار‌هایی هست که دولت در قالب لایحه بودجه در ابتدای هر سال به شرکت‌ها و بنگاه‌ها وارد می‌کند.

او ادامه داد: علاوه بر لایحه بودجه، قوانین خلق الساعه، مصوبات مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از جمله مصوبه مربوط به فرآورده‌های نفتی، قیمت گذاری دستوری (که صنایع بزرگی مثل خودروسازی، لاستیک سازی، غذایی و... را دچار مشکل کرده)، نرخ بهره بالا (که در پایان سال با فروش اوراق ۳۰ درصدی به حد غیر قابل قبول رسیده) و... باعث شده که سرمایه‌گذاری صنعتی و تولیدی در کشور بی‌معنا شود و این مسائل آسیب جدی به صنایع زده است.

این کارشناس بازار سهام در تحلیل کارایی سازمان بورس اظهار کرد: سازمان بورس در این مدت تلاش کرد با نامه نگاری‌های بسیار بخشی از این مشکلات را حل کند که در حل برخی مشکلات، موفق بود و در بعضی از مسائل، خیر، زیرا مشکلات بازار سرمایه فراتر از اختیارات سازمان بورس بوده و نیاز است که جامعیتی در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور تدوین شود تا بتواند جلوی حرکت‌های مخرب در مورد بورس را در سطح تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی بگیرد.

به گفته دارابی، با توجه به مشکلات و رکود بورس در سال گذشته، بازار‌های موازی از فرصت استفاده کردند و از بورس جلو زدند. در سال ۱۴۰۲ بخش عمده‌ای از نقدینگی جذب بازار‌های ارز و طلا و املاک و مستغلات شد و به همین دلیل، شاهد رشد و بازدهی در بازار‌های موازی بودیم؛ در حالی که سرمایه گذاری مولد و تولیدی در کشور درجا می‌زند و کمتر کسی حاضر است پول و سرمایه خود را صرف سرمایه‌گذاری مولد کند. بنابراین، سرمایه در حال حاضر راهی بازار‌های دلالی شده که شرایط راحت تری دارد.

او در مورد چشم انداز بورس در سال ۱۴۰۳ گفت: بازار سرمایه در حال حاضر با سه مشکل قیمت گذاری دستوری، نرخ بهره و نرخ ارز دست به گریبان است. از طرف دیگر، در سال جدید تشکیل مجلس جدید را خواهیم داشت و باید ببینیم مجلس با چه رویکرد‌هایی سر کار می‌آید و تصمیمات اقتصادی چگونه خواهد بود. از طرفی باید ببینیم دولت در آخرین سال کامل فعالیت خودش چه عملکردی خواهد داشت. مورد ششم، انتخابات آمریکا و مسائل مربوط به آن است که تاثیرات خود را بر اقتصاد تمام جهان خواهد داشت.