رئیس پیشین انجمن موتورسیکلت ایران گفت: کل مصرف واقعی ارز موتور سیکلت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار است در حالی که هم اکنون نزدیک به یک میلیارد دلار به این بخش ارز تزریق می‌شود.

ابوالفضل حجازی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در مورد میزان عمق ساخت داخل موتورسیکلت در کشور اظهار کرد: در حال حاضر موتورسیکلت فقط به صورت مونتاژ تولید می‌شود و متاسفانه در این دولت در بخش تولید این محصول ۴ پله هم عقب افتادیم. او تاکید کرد: یک شرکت در ایران ۲۰۰ میلیون دلار ارز نیما می‌گیرد و ارز را هم برای خرید هتل و... از کشور خارج می‌کند به گونه‌ای که مشخص نیست این پول کجا می‌رود. در مقابل شرکتی داریم که از ابتدای سال به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده و هیچ ارزی هم نمی‌گیرد.

رئیس پیشین انجمن موتورسیکلت ایران ادامه داد: این ارزها با لابی‌های گسترده در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد و اگر روال به همین شکل تداوم یابد به زودی شاهد بروز تخلفاتی مشابه چای دبش در صنعت موتورسیکلت خواهیم بود.

حجازی تصریح کرد: کسانی که این ارزها را می‌گیرند بسیار مهندسی شده جلو می‌روند و تبلیغات وسیعی هم دارند. در مقابل شرکتی داریم که به دلیل تأخیر در دریافت ۱۰۰ هزار دلار ارز بیش از ۷ ماه است که قطعاتش در گمرک مانده است.

او با بیان اینکه فساد در حوزه موتورسیکلت بیداد می‌کند، گفت: در حال حاضر در حد یک لاستیک تولید می‌کنیم و مابقی تجهیزات و قطعات تولید این محصول وارداتی است.

این فعال صنعتی خاطرنشان کرد: ۱۵ سال پیش در بخش موتورسیکلت بیش از ۶۰ درصد تولید داخل داشتیم اما هم اکنون تولید موتورسیکلت مونتاژی شده است. فساد در سیستم تخصیص ارز باعث شده که به این روز بیفتیم. برخی کارخانجاتشان تعطیل شده و برخی به صورت بی رویه ارز می‌گیرند و در قالب ۳۰ قسط موتور می‌فروشند.

حجازی اضافه کرد: در حال حاضر متأسفانه هزینه تولید موتور سیکلت در کشور بالا رفته و هم اکنون میانگین قیمت موتورسیکلت بین ۷۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است در حالی که اگر ارز به درستی تحویل کارخانه داران شود قیمت موتور سیکلت ۷۰ درصد کاهش می‌یابد.

او در پایان تاکید کرد: دولت به شرکت‌های کوچک ارز نمی‌دهد و این شرکت‌ها در حال خروج از شبکه تولید هستند و چند شرکتی که ارز می‌گیرند با ۲۰۰ درصد سود محصولات خود را می‌فروشند. سامانه فساد بسیار گسترده است و به این راحتی‌ها قابل ردیابی نیست و خشک کردن ریشه کار سختی است.