یک کارشناس بازار مسکن گفت: ایران چهارمین کشور دنیا در داشتن فارغ‌التحصیلان مهندسی است و این نشان می‌دهد ما از کشور‌هایی هستیم که در این مورد امتیاز داریم و حتی تا ۵ میلیون دلار در سال فقط صادرات خدمات فنی مهندسی در ایران وجود دارد. من می‌توانم بگویم که ما در حوزه فن‌آوری ساخت ساختمان چیزی از چینی‌ها کم نداریم اگر چه می‌توانیم به همدیگر هم کمک کنیم، حتی شرایط و ضوابط ملی ساختمان ایران و مسائل فنی ما در بعضی از حوزه‌ها خیلی هم سختگیرانه‌تر از ضوابطی است که چینی‌ها در حوزه ساخت و ساز خود رعایت می‌کنند.

مهدی روانشادنیا در گفت‌وگو با اقتصاد24 درباره ورود چینی‌ها به حوزه مسکن ایران تاکید کرد: اصلی‌ترین آسیب‌های این ورود حذف بیشتر تامین‌کنندگان ایرانی بخش ساختمان از بازار‌های اصلی خواهد بود.

او ادامه داد: باید بگویم که حضور چینی‌ها در بخش تسهیل فضای کسب‌وکار و رفع موانع حقوقی و تامین مالی بزرگ مقیاس می‌تواند این اشکال را داشته باشد که از فناوری و نیرو‌های بومی و ظرفیت‌های داخلی استفاده مناسبی نشود. اگر به این مورد آخر دقت شود ورود چینی‌ها و یا هر گروهی از هر کشوری به صنعت ساختمان ایران در بلند مدت می‌تواند با ایجاد یک فضای رقابتی به شفافیت و بهبود فضا و پایین آمدن قیمت‌ها و شاید اصلاح ضوابط و مقررات ما در جهت تثبیت امور بیانجامد.

این کارشناس بازار مسکن بیان کرد: موانع کسب‌وکاری ما بسیار زیاد است و از اینکه سرعت در عملکرد وجود داشته باشد، جلوگیری می‌کنند. کما اینکه ما یکی از بدترین رتبه‌ها را در شاخص کسب و کار داریم و یکی از بدترین بخش‌ها در صدور مجوز برای بخش ساختمان را نیز دارا هستیم.  گاه صدور مجوز ساختمان چندین ماه وقت و انرژی سرمایه‌گذار را هدر می‌دهد و این خودش نیز یک مانع جدی است. شاید ورود سرمایه‌های بزرگ آن هم از جنس خارجی و آن هم نوع چینی بتواند کمک کند برخی از این موانع که برای داخلی‌ها باز نمی‌شود به یمن حضور چینی‌ها رخ بدهد.

روانشادنیا خاطرنشان کرد: اما نکته‌ای که باید در این میان خیلی به آن دقت کرد این است که، ما امروز خوشبختانه یا متاسفانه با مازاد ظرفیت در حوزه عرضه خدمات ساختمانی مواجه هستیم. ما هم در تولید ما و هم در ارائه خدمات فنی و مهندسی از ظرفیت خوبی برخورداریم. اگر ورود چینی‌ها منجر به این شود که هموطنان ما و نیروی کار فعال و متخصص که کشور بر روی آنان سرمایه‌گذاری کرده بیکار شوند و یا ظرفیت آنان اشغال شود می‌تواند یک آسیب جدی تلقی شود؛ بنابراین باید در بحث‌های رخ داده و تفاهم‌ها نیز تاکید شود که اجرا توسط گروه‌های ایرانی انجام شود. اگر اصلاح و یا بهبودی نیز در روش‌های ساخت و یا فناوری وجود دارد باید در قالب انتقال فناوری به گروه‌های ایرانی این اتفاق بیافتد.