یک اقتصاددان با اشاره به افزایش نرخ ارز طی هفته‌های اخیر، گفت: متاسفانه در عرض کمتر از دو هفته، ۲۰ درصد ارزش ریالمان از بین رفت. یا بانک مرکزی این وضعیت را رها کرده است، یا اینکه افزایش قیمت خود خواسته بود و یا اینکه اکنون توان مدیریت شرایط را ندارند.

پیمان مولوی در گفت‌وگو با جماران، افزود: باید از مدیریت اقتصادی کشور پرسید که چرا مکرر در شب‌های عید و در آخر سال و پس از تصویب بودجه این اتفاق می افتد و هر ساله در همین مقطع، یک باره جهشی در قیمت دلار داریم! آیا این نوسانات دلار برای جبران کسری بودجه انجام می شود و یا خیر؟! و چرا در این شرایط، قیمت ارز را رها کرده اند. در هر حال ما خارج از سیستم به این مساله نگاه می کنیم و تصمیم برای افزایش قیمت دلار، علل دیگری نیز می تواند داشته باشد.

دبیر کل پیشین انجمن اقتصاددانان ایران، تصریح کرد: بانک مرکزی مدت‌ها جشن می گرفت و با دستاوردسازی، اعلام می کرد که در حال تثبیت نرخ هستیم، اما این ادعا، همراه با واقعیت نبود. رقم دلار، همان نرخی بود که می‌توانست طبق تورم داشته باشد. بانک مرکزی باید بر سیاست کنترل تورم متمرکز شود.

چرا ماه های پایانی سال همواره شاهد این تکانه ها هستیم!

این کارشناس اقتصاد درخصوص برخی گمانه زنی ها در رابطه با افزایش قیمت دلار به دلیل جبران کسری بودجه برای 1403، گفت: هیچ گاه متوجه نمی شوم چرا کشوری باید عامدا از ارزش پول خود بکاهد تا کسری بودجه اش را جبران کند. چرا باید میلیونها نفر را فقیر کنیم تا کسری بودجه مان کنترل شود! چرا مردم و فعالان اقتصادی باید هزینه عدم بهره وری، ناکارآمدی ها، هزینه های غیرضروری، معافیت های مالیاتی غیرمتعارف را بپردازند! این وضعیت که منجر به التهاب در بازارهای دیگر هم می شود، بسیار نگران کننده است. مگر دلیل کسری بودجه این نیست که رشد اقتصادی نداریم! متوسط رشد ریالی 12سال اخیر ما از صفر به سمت یک درصد متمایل شده است. نقدینگی در این 12 سال، 22 برابر شده است و تورمی که ایجاد کرده، ناخودآگاه بر روی همه چیز از جمله بودجه تاثیرگذار بوده و شکاف بودجه را هم بالاتربرده است.

ممکن است برای کمک به شرکت‌ها تصمیم به افزایش نرخ دلار گرفته باشند

وی با تاکید بر اینکه روسای بانک مرکزی باید توضیح دهند، آیا این نوسانات دلار برای جبران کسری بودجه انجام می شود و یا خیر! و چرا در این شرایط، قیمت ارز را رها کرده اند، گفت: در هر حال ما خارج از سیستم به این مساله نگاه می کنیم و تصمیم برای افزایش قیمت دلار، علل دیگری نیز می تواند داشته باشد. شرکتها به دلیل مساله نرخ تسعیر و مابه التفاوت نرخ ارز از افزایش نرخ دلار نفع می برند. می تواند این مساله هم علت افزایش نرخ دلار باشد؛ چرا که ما در یک اقتصاد شدیدا ذی نفعانه زندگی می کنیم.