مدیرعامل پیشین شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اکنون اگر بنزین را گران کنیم تنها نتیجه‌ای که دارد اینکه دولت می‌تواند بدهی‌های خود را تسویه کند، تورم هم بالا می‌رود.

عباس کاظمی در گفت‌وگو با ایلنا رباره ساماندهی اوضاع بنزین در کشور اظهار داشت: بنده معتقدم در بحث حمل‌ونقل باید قوانین برنامه سوم توسعه اجرا شود یعنی حمل‌ونقل عمومی مبتنی بر ریل چه درون‌شهری و چه برون‌شهری باید توسعه داده شود، اکنون تمام خیابان‌ها و جاده‌ها مملو از خودرو شده، با وضعیت کنونی نمی‌توان پاسخگوی میزان تقاضای روزافزون بنزین بود. او تاکید کرد: با روش کنونی که همچنان سرمایه‌گذاری سنگین داشته باشیم که تعداد خودرو و پالایشگاه را زیاد کنیم و تولید بنزین را افزایش دهیم و همچنان هوا را آلوده کنیم در واقع منجر به عدم بازگشت سرمایه شده‌ایم.

مدیر عامل پیشین شرکت پالایش و پخش فراروده‌های نفتی تصریح کرد: اکنون به جایی رسیده‌ایم که افزایش قیمت بنزین دیگر جواب نمی‌دهد و راهکار تلقی نمی‌شود جز اینکه تورم را بالا می‌برد، اگر از ابتدای انقلاب و همان سال ۱۳۵۶ به صورت پلکانی اقدام به افزایش و واقعی کردن قیمت بنزین می‌کردیم؛ به وضع مطلوب می‌رسیم، اقتصاد نیز خود را تنظیم می‌کرد اکنون اگر بنزین را گران کنیم تنها نتیجه‌ای که دارد اینکه دولت می‌تواند بدهی‌های خود را تسویه کند، تورم هم بالا می‌رود چون ریال در جامعه زیاد می‌شود. 

حقیقت این ماجرا نشان‌دهنده ضعف در برنامه‌ریزی کلان کشور است، در تمام دنیا انرژی را با حمل و نقل و صنایع انرژی‌بر تنظیم می‌کنند اما در ایران این برنامه‌ریزی وجود ندارد یعنی نفت، صنعت و وزارت راه هر کدام به صورت مجزا کار خود را پیش می‌برند و با هم هماهنگ نیستند، در حالی که حمل و نقل، انرژی و صنایع انرژی‌بر باید باهم هماهنگ پیش بروند، اگر همین روال ادامه پیدا کند مشخص نیست که ۱۰ سال آینده وضعیت سوخت، هوا انرژی به کجا برسد، بنابراین باید در سیاست‌ها تجدیدنظر صورت گیرد.

کاظمی با اشاره به واردات بنزین، خاطرنشان کرد: اکنون بالانس بنزین در کشور منفی است، بنابراین واردات گریزناپذیر است، ضمن اینکه اگر بخواهیم به فکر کیفیت بنزین باشیم و اکتان را بالا ببریم، میزان تولید کم می‌شود و این در حالی است که اکتان بالا الزام است، در این رابطه نیز باید چاره‌اندیشی شود.