مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی تبصره «۷» لایحه بودجه ۱۴۰۳ در حوزه نفت و گاز پرداخت.

به گزارش ایلنا، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور: تبصره «۷» بخش نفت و گاز» آورده است که اگرچه مطابق رویه‌های پیشین احکام مربوط به درآمدهای نفتی و احکام تنظیمی حوزه نفت و گاز در تبصره «۱» لوایح بودجه سنواتی ارائه می‌شد، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۳، محدود احکامی در تبصره «۷» آمده و احکام مربوط به تسهیم درآمدهای حاصل از صادرات نفتی ذیل تبصره «۴» و احکام هدفمندی ذیل تبصره «۸» گنجانده شده‌است.

این گزارش بیان می‌کند که بررسی عملکرد احکام مرتبط با حوزه انرژی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نشان ‌می‌دهد که تأسیس حساب مستقل با عنوان حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی در بند «س» تبصره «۱» قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مد‌نظر قرار گرفت و مقرر شد از کل ۳۰۰ هزار میلیارد ریال بند مذکور، شرکت ملی گاز، شرکت ملی نفت و توانیر هرکدام به‌ترتیب ۲۵، ۲۵ و ۱۰ هزار میلیارد ریال به‌حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی واریز کنند که تاکنون محقق نشده است. این گزارش ادامه می‌دهد که بر‌اساس بند «ن» تبصره «۱» قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شد به‌ازای هدررفت هر متر مکعب گاز مشعل (فلر) معادل پنج ‌هزار (۵.۰۰۰) ریال از محل منابع داخلی خود به‌صورت ماهیانه به ‌حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی نزد خزانه‌داری کل کشور موضوع‌بند «س» این تبصره واریز کند که تاکنون عملکردی نداشته و هیچ مبلغی از محل جریمه هدررفت ناشی از گاز طبیعی در شبکه سراسری و گاز مشعل (فلر) به‌حساب بهینه‌سازی واریز 

نشده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که بر‌اساس بند «ر» تبصره «۱» قانون برنامه بودجه سال ۱۴۰۲، تخفیف خوراک پالایشگاه‌ها منوط به اختصاص 40 درصد از سود خالص سالیانه شرکت‌های پالایش نفت به‌ حساب اندوخته قانونی مخصوص طرح (پروژه)های کیفی‌سازی با اولویت کاهش نفت کوره شده بود. به‌ رغم تصویب این مورد در مجامع عمومی برخی پالایشگاه‌ها و همچنین معرفی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت به ‌عنوان شرکت مشاور منتخب از ‌سوی وزارت نفت، در ۶ ‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، موضوع تعیین تکلیف نشده و عملاً حکم مربوط فاقد عملکرد بوده است.