در روز‌های اخیر خبر افزایش ۲۵ درصدی مالیات طلا جنجال‌ها و نگرانی‌های زیادی را برای طلافروشان و مردم به همراه داشته است. این واکنش تا آنجا بود که رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از کاهش تقاضا در بازار طلا خبر داد. حالا اگرچه سازمان امور مالیاتی کشور این خبر را تکذیب کرده و اعلام می‌کند که مالیات خرید طلا تغییری نداشته و صرفا قرار است که خرید و فروش در سامانه مودیان مالیاتی ثبت شود، اما سایه بی‌اعتمادی به این قانون جدید همچنان برقرار مانده و به نظر می‌رسد بازار طلا را که از ابتدای امسال در رکود به سر می‌برد بیش از پیش با مشکل مواجه کند.

به گزارش اقتصاد 24، از اول دی ۱۴۰۲ فروشندگان مصنوعات طلا و پلاتین مکلف شده‌اند به سامانه مودیان مالیاتی متصل شوند و صورت‌حساب‌های خرید و فروش طلا و جواهر را در این سامانه بارگذاری کنند، سامانه‌ای که قرار است موجب شفافیت بیشتر در معاملات طلا شده و ابزاری باشد تا از فرار‌های مالیاتی جلوگیری به عمل آورد. اما چه می‌شود که حتی مصرف‌کنندگان خرد طلا نیز با اعلام این نوع از اخبار به تکاپو افتاده، از ثبت اطلاعاتشان در هنگام خرید ابراز نگرانی کرده، بازار را ترک و امنیت خود را در خطر می‌بینند؟ گفتنی است، صنف طلافروشان از بابت فرار مالیاتی همواره در مظان اتهام بوده‌ است. مالیات سرانه پرداختی این صنف به دلیل نبود سامانه‌ای که معاملات آن‌ها را شفاف کند،  در سال جاری کمتر از ۱۱‌ میلیون تومان بوده است. اجرای کامل سامانه مؤدیان از ابتدای دی ماه کمک می‌کند با اتصال به سامانه مؤدیان و شفافیت در بخش اجرت و سود طلافروشان، طبق قانون مصوب مجلس، اجرت ساخت و سود فروشنده 

شفاف شود.

این وضعیت در حالی است که همزمان فشار مالیاتی بر افراد عادی جامعه از کارگر تا کارمندان و... هر سال زیادتر می‌شود. به همین دلیل است که نسبت به هر گونه اقدامی که به رصد بیشتر آنان منجر می‌شود واکنش نشان می‌دهند و گاه تلاش دارند تا خود را از تیررس نگاه سیاستگذار دور نگه دارند.  بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان برای خرید طلا را نیز شاید بتوان به شرایط تورمی کشور مرتبط دانست.