از آنجا که صنعت هوایی تجربه اضافه‌شدن ۱۶ هواپیمای برجامی را در مدت دو سال و تاثیر آن را بر صنعت هوایی حس کرده، پس آثار اضافه‌شدن ۵۰ یا ۶۰ فروند هواپیما در دو سال گذشته قاعدتا چیزی نیست که فعالان این صنعت و مردم نتوانند آن را حس کنند.

به گزارش خبرآنلاین، «۵۰ هواپیما وارد کردیم و اصلا اعلام نکردیم» این ادعای جدید محسن منصوری، معاون اجرایی رییس‌جمهور است که تاکید دارد دولت رئیسی، دولت عکس یادگاری‌بگیر با هواپیمای وارداتی نیست. البته پیش از این نیز رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در شهریورماه امسال مدعی شده بود که در طول ۲۰ ماه گذشته ۶۰ فروند هواپیما به کشور وارد شده که ۳۰ فروند از این هواپیماها تاکنون عملیاتی شده است. این در حالی است که سید عبدالرضا موسوی، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره ورود ۵۰ هواپیماهای جدید به کشور، اعلام کرده است: من در جریان نیستم و این موضوع را سازمان هواپیمایی کشور باید توضیح دهد.

اما برخی منابع مطلع در حوزه هوایی عنوان می‌کنند که یک تعدادی هواپیما وارد شده است، اما این تعدادی که عنوان می‌شود، همه هواپیمای مسافری نیستند؛ ممکن است هواپیمای باری، هلیکوپتری، هواپیمای کوچک آموزشی یا برای تاکسی باشد. یعنی ۵۰ هواپیمایی که عنوان می‌شود، همه مسافری نیستند.

اما آمار جالب مربوط به هواپیماهای زمین‌گیر است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر در حدود ۱۳۴ هواپیمای کشور زمین‌گیر است. این را رییس سازمان هواپیمایی کشور نیز در تازه‌ترین اظهارنظر تایید کرده است. بنا به گفته محمد محمدی‌بخش، تعداد هواپیماهای زمین‌گیر در کشور به ۱۳۴ فروند رسیده است.

ما در کشورهای همسایه، وضعیت ناوگان هوایی چگونه است؟ نگاهی به وضعیت ناوگان هوایی کشورهای همسایه می‌گوید که در حال حاضر در حوزه خلیج‌فارس دو شرکت بزرگ هواپیمایی امارات و قطر، تقریبا به پیشتازان بزرگ هوانوردی تجاری تبدیل شده‌اند. با اینکه شرکت هواپیمایی امارات عمر زیادی ندارد و در سال ۱۳۶۴ شمسی راه‌اندازی شده، اما این شرکت یکی از ایرلاین‌های پنج ستاره هواپیمایی در همسایگی ایران است که به ۱۵۸ مقصد پروازی در سراسر دنیا پرواز دارد.هواپیمایی قطر ۲۰۵ فروند هواپیما در اختیار دارد که شامل مدل‌های مختلف هواپیماهای برد متوسط و برد بلند ایرباس و بوئینگ می شود. این آمار در آبان ماه سال گذشته منتشر شده است.