وزیر اسبق راه و شهرسازی با بیان اینکه فرودگاه امام خمینی قرار بود هاب منطقه شود، اما اکنون جای خود را به امارات و ترکیه داده است، گفت: این فرودگاه قرار بود سالانه 8 میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد، اما اکنون از کارایی خود فاصله گرفته است.

احمد خرم در گفتگو با اقتصاد آنلاین افزود: فرودگاه امام خمینی به عنوان یک هاب برنامه‌ریزی شده تا سالانه ۸ میلیارد دلار درآمد داشته باشد، اما فرصت سوزی بسیاری در دهه گذشته صورت گرفت و این منبع اکنون کارایی تعریف شده را ندارد؛ بنابراین باید در هر برنامه ریزی که صورت می گیرد، پشتکاری برای پیگیری و اجرایی شدن ایده هم وجود داشته باشد.

او با تاکید بر ضرورت تقویت صنعت پردرآمد توریست اظهار کرد: بسیاری از جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری ایران کمتر از برج‌های معروف دنیا نیستند، بنابراین باید علاوه بر اینکه زمینه را برای جذب گردشگر خارجی مهیا کنیم، از مانع تراشی برای گردشگران خارجی نیز دست برداریم و اجازه دهیم، درآمد سرشار توریست که خود یک محل کسب درآمد ارزی است و مشکل نقل و انتقال پول هم ندارد، برطرف شود.

وزیر اسبق راه توجه ویژه به موضوعاتی همچون موقعیت استراتژیک ایران در آبراههای بین‌المللی و ترانزیتی را ضروری دانست و بیان کرد: ترانزیت یکی از فرصت‌هایی است که ما نتوانسته ایم از این موقعیت بهره ببریم. آن هم در حالی که بر سر شاهراه کردیورهای شمال- جنوب و شرق- غرب قرار گرفته ایم و می‌توانیم راه را برای اینکه کالا را از آسیای دور به اروپا برسانیم، هموار کنیم؛ ضمن اینکه اخذ عوارض از این مسیرهای ترانزیتی خود می تواند محل درآمد باشد؛ اما متاسفانه به آن توجه نمی‌شود. 

خرم با اشاره به ظرفیت جذب سرمایه‌های خارجی برای برداشتن موانع اقتصادی که هم اکنون به دلیل مشکلات مالی، ایجاد شده‌اند، تصریح کرد: ظرف ۱۰ سال گذشته، حتی مبلغ ناچیز ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی به دلیل برخوردهای ناپخته و غیرمنطقی جذب نشده و در عین حال، راه استفاده از فاینانس نیز بسته شده است، به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران خارجی نیز اقبالی به مشارکت در پروژه های اقتصادی ایران ندارند؛ بنابراین باید زمینه را برای حل و فصل مسائل حداقل با کشورهایی که شرایط و روابط بهتر است، مهیا کرد.