دومین نمایشگاه تحول در صنعت خودرو در حالی دیروز جمعه ۲۶ آبان ماه به کار خود پایان داد که آنچه بیش از همه توجهات را جلب کرد جولان خودرو‌های مونتاژی به خصوص از نوع چینی آن است؛ این مسئله این سوال را مطرح ساخته است که اساسا تعریف وزارت صمت از تحول در صنعت خودروسازی کشور چیست؟

به گزارش اقتصاد 24، دومین نمایشگاه تحول در صنعت خودرو در حالی برگزار شد که هنوز تعریف درستی از صنعت خودرو در کشور ارائه نشده و هر روز این صنعت با شوک جدیدی مواجه است که در نهایت این بلاتکلیفی را به بازار مصرف محصولات تولید داخل، مونتاژی‌ها و حتی وارداتی‌ها تزریق شده است. نه خبری از تحول است نه تازگی و تکنولوژی! همان خودرو‌های سال قبل البته کمی بی کیفی تر، اما گران‌تر از گذشته در نمایشگاه تحول در صنعت خودرو. نه جذابیت و حرف جدیدی برای بازدیدکنندگان دارد و نه فضای رقابتی برای تولید کننده و سرمایه گذاران صنعت خودرویی در کشور به همراه دارد.

این نمایشگاه با هدف تبیین دستاورد‌های برنامه تحولی صنعت خودرو در دولت سیزدهم و اشاعه فناوری‌های نوین در صنعت خودروسازی (خودرو‌های برقی، متصل، خودران و حمل و نقل اشتراکی)، با رویکرد گفتمان‌سازی کاربرد خودروی برقی در سطح مردم و حاکمیت به عنوان یک ضرورت ملی برای مقابله با چالش‌های زیست محیطی کشور با مشارکت شرکت‌های صنایع خودروسازی، دستگاه‌های اجرایی همکار در پروژه برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهرها، انجمن‌های علمی، صنفی و تخصصی، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی و اپراتور‌های مخابراتی برگزار شده است. نکته قابل توجه این است که شرکت‌های خودروساز داخلی فقط ماکت خودرو‌هایی را به نمایش گذاشتند که قرار بود در آینده تولید کنند، ضمن اینکه محصولات فعلی خود را هم به این نمایشگاه آورده بودند تا زرق‌وبرق غرفه‌های خود را بیشتر کنند.

در حالی وزارت صمت بر افزایش تولید خودرو تأکید دارد که هنوز هیچ یک از زیرساخت‌های آن آماده نیست. فشار وزارت صمت برای برقی‌سازی خودروها، فضای نمایشگاه را کمی متفاوت‌تر کرده، اما اگر قرار بر داشتن خودروی برقی است باید زیرساخت‌ها را در ابتدا حاضر کنید که براساس استاندارد‌های معتبرترین موسسات دنیا باشد. برقی کردن خودرو‌ها به این سادگی بدون زیرساخت ممکن نیست. حالا چند خودرو هم به اجبار به نمایش دربیاید؛ آیا زیرساخت‌ها حاضر است؟