یک فعال بازار اظهار کرد:  بازار سیگار با تغییر در نرخ مالیات این محصول به شدت در سیطره سیگار‌های قاچاق قرار خواهد گرفت و این آغاز یک وضعیت نامناسب برای صنعت و بازار سیگار است و فضا برای عده‌ای خاص که همواره از انحصار در این صنعت منتفع می‌شدند بیش از گذشته فراهم می‌شود.

اسد پیمانی، یکی از عمده فروشان و توزیع کنندگان سیگار در تهران، با توجه به مالیات ستانی از سیگار به اقتصاد ۲۴ گفت: متأسفانه اگر صرفه اقتصادی در قیمت سیگار در نظر گرفته نشود، قطعاً عده‌ای سودجو به واردات قاچاق این محصول روی می‌آورند. عراق، امارات و ترکیه کشور‌های هدف قاچاق سیگار به کشور به شمار می‌آیند.

او در پاسخ به این سوال که چرا قاچاق سیگار به کشور مقرون به صرفه شده است؟ گفت: عده‌ای که تعداد کمی هم نیستند قاچاق سیگار به کشور را به راحتی انجام می‌دهند و تنها هزینه حمل و نقل سیگار قاچاق را متحمل می‌شوند و هیچ هزینه‌ای بابت مالیات، عوارض واردات و ... پرداخت نمی‌کنند. این فعال بازار خاطرنشان کرد: اگر طراحان مالیات سیگار به راستی به دنبال حفظ سلامت مردم هستند باید جلوی قاچاق سیگار به کشور را بگیرند نه اینکه از فرد سیگاری مطالبه مالیات داشته باشند؛ پس در غیر این صورت به دنبال سرکیسه کردن مردم هستند نه سلامتی آنها! لازم به ذکر است موضوع مالیات بر سیگار همواره مناقشاتی بین وزارت بهداشت و تولیدکنندگان سیگار به همراه داشته است؛ تولیدکنندگان معتقدند افزایش مالیات سیگار منجر به افزایش قاچاق می‌شود، اما جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات بار‌ها اعلام کرده که ایران کمترین مالیات را بر محصولات دخانی دارد و معتقد است افزایش مالیات منجر به کاهش مصرف دخانیات می‌شود. به گزارش این سایت خبری،  بر اساس مصوبه نمایندگان در جلسه علنی (شنبه، ۲۹ مهر) مجلس، علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده خاص محصولات دخانی، مالیات عملکرد، حقوق ورودی و حق انحصار بر محصولات دخانی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ بر اساس هر نخ سیگار نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور سالانه افزایش می‌یابد. نمایندگان خانه ملت با افزایش ۱۵ تا ۵۰ درصدی مالیات بر سیگار موافقت کرده که درآمد حاصل از این مهم صرف بیماری‌های خاص و ساخت و توسعه مدارس و اماکن ورزشی خواهد شد.