وزیر اقتصاد درباره بازار مسکن گفت: با توجه به تدابیر ماههای اخیر مبنی بر اینکه از ابزارهای تنظیمی برای تنظیم سوداگری‌ها و کاهش و تعدیل سفته بازی در بازار مسکن استفاده کنیم، وضعیت بهتر شده است.

به گزارش مهر، احسان خاندوزی دیروز در نشست خبری افزود: همواره بخشی از پیشران‌های افزایش قیمت در بخش دارایی‌ها به ویژه در حوزه مسکن، سوداگری‌های بازار مسکن بوده است.

به گفته وی، برخی بنگاه‌های معاملات ملکی که در افزایش قیمت نقش داشتند، تعطیل شدند و در عین حال همراهی دولت و مجلس برای تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه منجر به کم رونق شدن سفته بازی‌ها در بازار مسکن شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: دولت به این جهت بسیار مایل است که مجلس شورای اسلامی بلافاصله بعد از تعیین تکلیف لایحه برنامه هفتم، مصوبات مالیات بر سوداگری و دلالی را بررسی و تصویب کند تا بتوانیم به این بیماری طولانی و مزمن غلبه کنیم.

وزیر اقتصاد عمده دلیل وجود سوداگری در بازار مسکن را نبود نقش تنظیم‌گری دولت در اقتصاد معرفی کرد و درباره ابزار نظارت بیان کرد: بنده همانطور که قبلاً هم به دوستان سازمان مالیاتی عرض کردم، مجدد نیز تاکید می‌کنم که فراهم‌آوری زیرساخت اجرای قانون مالیات بر سوداگری را در اولویت قرار دهند.

خاندوزی همچنین درباره  ساماندهی فروش نان در سکوهای برخط عنوان کرد: یکی از تخلفاتی که در ایام گذشته صورت گرفته و می‌گیرد، اختلاف فاحش بین قیمت مصوب نان و نرخ فروش در سکوهای اینترنتی است. برای رفع این دغدغه پیش‌نویس آیین‌نامه ضوابط فروش نان آماده شده و منتظر تصویب آن در ستاد تنظیم بازار هستیم.

او خاطرنشان کرد: بعد از قطعی شدن این مصوبه درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. در چارچوب پیش‌نویس آمده که باید قیمت مصوب نان در سکوهای فروش اظهار و درج شده و سایر هزینه‌های دیگر سکوها از جمله هزینه حمل، بسته‌بندی و منفعت آنان باید به‌صورت ارقام جداگانه مشخص باشد. امیدواریم بزودی به تصویب برسد و درباره آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.