در حالی که کشور نیازمند نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای است اما دلال بازی در ترخیص کشنده‌ها موجب شده تا قیمت کشنده‌ها نجومی شود و کامیون داران با این شرایط توان خرید نداشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، زمانی هزینه ترخیص کامیون‌ها حدود سه میلیون تومان بوده ولی اکنون این هزینه به بیش از ۱.۳ تا ۱.۴ میلیارد تومان رسیده است. در طول دو سال اخیر تمام بخش حمل نقل درگیر این موضوع است و از سوی دولت ارز زیادی بابت ورود تریلی‌ها تخصیص داده شده و از طرفی چندین هزار دستگاه تریلی به مدت دو سال است در تمام گمرکات انباشته شده است. همچنین بر اساس مصوبه دو سال پیش دولت، مقرر شده بود تا به ازای ورود هر ماشین باید ماشین فرسوده ۴۱ تنی از رده خارج شود و این در حالی است که گواهی اسقاط ماشین صد میلیونی یک میلیارد و سیصد هزار تومان شده است.

در ادامه ماشین‌های فرسوده نیز در اختیار دلال‌ها افتاد و در واقع راننده‌های ماشین‌های سنگین متضرر شدند و از سوی دیگر به دلیل اینکه تعداد خریدها زیاد بود، نرخ ماشین‌های وارداتی افزایش یافت و منفعت زیادی از این موضوع نصیب دلالان شد و متأسفانه در این مورد نظارتی صورت نگرفت. در صورتی که اصل بر این است تا ماشین‌های وارداتی به دست افرادی برسد که دارای ماشین فرسوده هستند اما این امر عملی نشد. راننده‌ها ماشین‌های خود را برای به روز کردن می‌فروشند ولی ماشین‌هایی که به دست راننده‌ها می‌رسد، ایرادات و مشکلات فنی دارند.

پیش‌از این در قانون اشاره شده بود زمانی که رانندگان ماشین‌های فرسوده را به‌جای ماشین‌های وارداتی تحویل می‌دهند، مقداری از یارانه توسط محیط زیست و مقداری توسط ستاد سوخت پرداخت شود ولی دولت به این موضوع ورود نکرده است.

گفتنی است بزرگترین معضل کارخانه‌ها و بخش خصوصی نداشتن حمل و نقل مناسب است به‌طوری‌که کرایه‌های حمل اجناس از بنادر ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است و دلیل این امر، نداشتن ناوگان حمل و نقل مناسب است که در نهایت این افزایش توسط مصرف کننده نهایی پرداخت می‌شود.  نوسازی کامیون‌های فرسوده که از سال ۱۳۸۴ در برنامه‌ها و شعارهای مسئولان دستگاه‌های متولی بوده است هنوز با گذشت ۱۸ سال با مشکلاتی روبه‌رو است. همین چند سال پیش بود که به منظور نوسازی ناوگان کشنده‌ها ۶ هزار دستگاه کامیون و کشنده وارد گمرک شد اما هنوز بخش اعظمی از این کامیون‌ها وکشنده‌ها در گمرکات کشور منتظر تأیید برای استفاده هستند.