معاون وزیر اقتصاد بیان کرد: در حوزه خانه‌های خالی و خانه‌ها و خودروهای لوکس طبق قانون عمل می‌کنیم. در سال ۱۴۰۱ خانه‌های بالای ۱۵ میلیارد تومان لوکس حساب می‌شدند. ۴۳ هزار مورد با مبلغ مالیاتی ۲.۲ هزار میلیارد تومان شناسایی شد و امسال خانه‌های بالای ۲۰ میلیارد تومان لوکس به حساب می‌آیند که در این رابطه با یک شرکت دانش بنیان قرارداد بسته‌ایم که ۱۱۰ هزار خانه لوکس در تهران داریم.

سید محمدهادی سبحانیان در گفتگو با ایلنا در خصوص خودروهای لوکس افزود در سال ۱۴۰۱ خودروهای بالای یک میلیارد تومان لوکس محسوب می‌شدند، ۲۵۲ هزار خودرو را شناسایی کردیم که مبلغ مالیات ۲.۳ هزار میلیارد تومان بود. امسال خودروهای بالای سه میلیارد تومان لوکس هستند از این رو تعداد خودروهای لوکس به ۱۷۰ هزار با مالیات سه هزار میلیارد تومان رسید.

سازمان امور مالیاتی مسئول شناسایی خانه‌های خالی نیست

رییس سازمان امور مالیاتی اظهار کرد سازمان امور مالیاتی مسئول شناسایی خانه‌های خالی نیست بلکه وزارت راه و شهرسازی متولی این امر است. ما در این سازمان در راستای شناسایی فرارهای مالیاتی از روش‌های مبتنی بر دانش استفاده می‌کنیم. همچنین او به کم‌کاری برخی بانک‌ها اشاره کرد و گفت بانک مرکزی سهمیه‌‌ی پرداخت تسهیلات برای بانک‌ها تعیین کرده بود که به آن عمل نکرده‌اند. ما برای همه بانک‌ها برگه تشخیص مالیات صادر کرده‌ایم.

مالیات ستانی بر اساس داده‌ها

سبحانی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی بر اساس اطلاعات اقتصادی مودیان مالیات ستانی عادلانه انجام می‌دهد گفت ویژگی مالیات ستانی سنتی بر اساس چانه‌زنی است که طبق قانون این نوع اخذ مالیات برچیده می‌شود و اکنون بر اساس عملکرد اقتصادی است. او افزود یک واحد مشخص مالیاتی را در یکی از ادارات تهران مستقر کرده‌ایم که مالیات ستانی از سلبریتی‌ها را بررسی کند.

سبحانی در پایان با اشاره به اخذ مالیات‌ها از کارت خوان‌ها افزود: مودیان، فعالان اقتصادی و اصناف خود و مردم را برای کارت به کارت کردن به زحمت نیندازند. حساب‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.