بنیاد مستضعفان و دولت مسیر را کوتاه، اما گران کردند
عوارض ۳۰۰ هزار تومانی برای رفت و برگشت از ۵۴ کیلومتر راه
هزینه عبور از قطعات یک و دو آزادراه تهران شمال که سازنده آن دولت و بنیاد مستضعفان هستند به 150 هزار تومان میرسد که هزینه رفت و برگشت از این آزادراه با احتساب قطعه 4 برای هر خودرو به بیش از 300 هزار تومان میرسد و قرار بر این است که گیتهای عوارضی یکپارچه سازی شوند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، از روز شنبه باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران شمال برای عموم زیر بار ترافیک رفت و طبق گفته مسئولان در صورت تامین منابع مالی مابقی قطعه دوم تا بهار 1404 تکمیل میشود. اما موضوع مورد توجه در بهرهبرداری از این آزادراه در قطعات یک، دو (عبور از یک باند) و عبور از تونل البرز در قطعه دو و چهار، نرخ عوارضی آن است.
با افزایش 25 درصدی نرخ عوارض در ماه جاری، در حال حاضر نرخ عوارضی قطعه یک آزادراه تهران- شمال در روزهای عادی 38 هزار تومان و در ایام پیک 50 هزار تومان است. همچنین قیمت عوارضی تونل البرز در قطعه دوم در روزهای عادی 30 هزار تومان و در روزهای پیک و تعطیل 50 هزار تومان است. نرخ عوارضی در قطعه چهارم هم 12 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شدهاست. حال گفته میشود با پیشنهاد سرمایهگذار این پروژه یعنی بنیاد مستضعفان قرار بر این است که عوارض جدیدی برای قطعه دوم به غیر از عوارضی تونل البرز در این قطعه در نظر گرفته شود که طبق بررسی اولیه نرخ پیشنهادی عوارضی جدید برای منطقه دو 60 هزار تومان است که دولت با نرخ حدود 50 هزار تومان موافقت میکند. یعنی هزینه عبور از قطعات یک و دو آزادراه تهران شمال که سازنده آن دولت و بنیاد مستضعفان هستند به 150 هزار تومان میرسد که هزینه رفت و برگشت از این آزادراه با احتساب قطعه 4 برای هر خودرو به بیش از 300 هزار تومان میرسد و قرار بر این است که گیتهای عوارضی یکپارچه سازی شوند. در ابتدای قطعه یک آزادراه، عوارضی حدود 150 هزار تومانی از هر خودرو اخذ شود حال اینکه با وجود خروجیهای محلی در این آزادراه برخی از این ترددها، ترددهای محلی هستند اما راننده که از تمام این مسیر عبور نمیکند بایدتمام عوارضی آن را بپردازد.
مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراههای شرکت ساخت در گفتوگو با خبرنگار ایلنا درباره نرخ عوارضی جدید باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران شمال اظهار داشت: تردد عمومی باند رفت قطعه دوم آزاد راه تهران شمال از روز گذشته برقرار شده اما هنوز عوارضی برای باند دوم اعمال نشده و کمیته مربوطه نرخ پیشنهادی برای عوارضی باند رفت قطعه دوم (عوارضی به غیر از تونل البرز) را بررسی کرده و نرخ بررسی شده به صورت محرمانه برای وزیر راه و شهرسازی ارسال شده اما هنوز نرخ عوارضی از سوی وزیر راه تایید نشده است.
محمود ملازینل، ادامه داد: در حال حاضر فعلا عوارضی قطعه یک به طور جداگانه از عوارضی تونل البرز اخذ میشود و عوارضی قطعه دوم هم اعمال نشده است. ممکن است وزیر راه و شهرسازی تغییراتی را بر نرخ پیشنهادی اعمال کند و به همین دلیل عددی مشخصی اعلام نشده است.
دیدگاه تان را بنویسید