با حضور رئیس‌جمهور، راه‌آهن بستان‌آباد-خاوران در آذربایجان شرقی به‌عنوان بخشی از پروژه راه‌آهن میانه-تبریز افتتاح شد.

به گزارش ایلنا،  ابراهیم رئیسی در دومین سفر استانی خود به آذربایجان شرقی،‌ در سخنان کوتاهی در آیین افتتاح این مسیر ریلی، بر توجه ویژه به آسایش و رفاه مردم، بر اهتمام دولت برای تحقق این مهم تاکید کرد و گفت: این پروژه یکی از مهمترین طرح‌های ریلی کشور و یکی از مطالبات مردم استان آذربایجان شرقی در دور دوم سفرهای استانی بود که با همت و تلاش دولت پس از وقفه‌ای ۲۲ ساله به سرانجام رسید.

وی در این مراسم اظهار داشت: خوشحالم که به وعده‌های دور اول سفر به استان آذربایجان شرقی عمل شده است.

بنابر این گزارش، با افتتاح این بخش تکمیلی از راه‌آهن میانه-تبریز، مسیر ریلی تهران تا تبریز ۱۱۴ کیلومتر کوتاه و زمان سفر کاهش می‌یابد. این پروژه با تحقق وعده رئیس جمهوری در اختصاص اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی از محل مصوبات دور اول سفر استانی آذربایجان شرقی، به مرحله تکمیل و بهره‌برداری رسیده است.

این مسیر ریلی صرف‌نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد؛ درآمد سالانه این پروژه ۳.۲ هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش سوانح و ... به‌دست می‌آید.

افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی معادل ۷ میلیون تن بار و ۲میلیون نفر مسافر در سال از دیگر مزیت‌های این پروژه ریلی است. تمامی ریل به کار رفته در خط‌آهن بستان آباد-خاوران تراورس‌های تولید داخل است.

احداث راه‌آهن تبریز-بستان‌آباد-میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که عملیات احداث آن، برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابه‌جایی حجم قابل توجهی کالا از سال ۱۳۷۹ آغاز و پس از ۲۲ سال وقفه سرانجام تکمیل شد و با حضور رئیسی به بهره‌برداری رسید.

راه‌آهن دوخطه میانه-بستان‌آباد-تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران-تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود. راه‌آهن تبریز-میانه به‌ عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود.

با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان و تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.

افتتاح طرح تولید تراکتور شالیزار

رئیس‌جمهور همچنین در بازدید از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در تبریز، از طرح تولید تراکتور شالیزار این مجموعه رونمایی کرد.

مدیرعامل گروه تراکتورسازی ایران در حاشیه این افتتاح گفت: خط تولید تراکتور شالیزاری برای نخستین بار در کشور با مبلغ ۳.۶ هزار میلیارد تومان راه‌اندازی شده است.

مصطفی وحیدزاده، افزود: اکنون جزو پنج شرکتی هستیم که به تکنولوژی تولید این نوع تراکتور دست یافته‌ایم. با دستیابی به تکنولوژی تولید تراکتور شالیزار که قیمت تمام شده آن ۶۳ درصد مشابه خارجی است از خروج ۱۵ میلیون دلار ارز جلوگیری و برای بیش از ۳۰۰۰ نفر اشتغالزایی شد.

وی ادامه داد: نیاز داخلی به این محصول نزدیک به ۱۵۰۰ دستگاه است که تمام این نیاز از محل واردات تامین می‌شود و با طراحی و تولید آن در تراکتورسازی نه تنها نیاز داخلی رفع خواهد شد بلکه بازار صادراتی وسیعی نیز برای کشور به‌ وجود خواهد آمد.

 در همین راستا، رئیس‌جمهور برای اختصاص تسهیلات به کشاورزان برای خرید تراکتور دستور داد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور اعلام کرد: رئیس‌جمهور دستور داده است که ۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان برای خرید تراکتور اختصاص یابد.

به دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد کشور هستیم

رئیسی در ادامه برنامه‌های دور دوم سفرهای استانی خود به استان آذربایجان شرقی، در دیدار با جمعی از علما، روحانیون و ائمه جمعه و جماعت این استان، گفت: به رغم همه دسیسه‌های دشمن به دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد کشور هستیم

رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های دشمنان در طول ۴۴ سال گذشته برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی، تحلیل رهبر معظم انقلاب درباره اغتشاشات پاییز سال گذشته که این توطئه‌ها را ناشی از عصبانیت دشمن از پیشرفت کشور دانسته بودند، یادآور شد و تاکید کرد: به‌رغم همه سختی‌های تحمیل شده به مردم در این دوران، ملت ایران این تهدیدها و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد.

رئیس جمهور  به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته را سیاست قطعی دولت عنوان و معاون اجرایی رئیس‌جمهور را مکلف کرد، موضوع جذب نیرو‌های صاحب صلاحیت علمی و مدیریتی فاقد سوابق اجرایی را بررسی و نتیجه آن را   اطلاع‌رسانی کند

وی با بیان اینکه ما راه مقابله با دسیسه‌ها و فتنه‌های دشمنان را تسلیم و عقب‌نشینی نمی‌دانیم، تصریح کرد: فقط با قوی شدن و ساختن ایرانی قوی می‌توان از این چالش‌ها عبور کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه به چالش‌های پیش‌روی دولت از ابتدای آغاز به کار آن و همچنین اقدامات صورت گرفته از سوی دولت برای مقابله با این چالش‌ها از جمله جبران کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی، کنترل رشد نقدینگی، افزایش چشمگیر تولید، تضمین امنیت غذایی مردم با تامین به‌موقع کالاهای اساسی، رکوردشکنی در تجارت خارجی و افزایش چند برابری مبادلات تجاری به‌ویژه با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم هیچ مشکل غیرقابل حلی در کشور وجود ندارد؛ دولت مصمم به رفع مشکلات کشور است و دشمن نیز این پیام را از عملکرد دولت مردمی دریافت کرده است.

دیدار رئیسی با کارآفرینان تبریز

رئیس‌جمهوری در سفر استانی به آذربایجان شرقی و شهر تبریز از واحدهای اقتصادی نیز بازدید و با کارآفرینان گفت‌وگو کرد.

سپهر خلجی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «رئیس‌جمهور در تبریز و در امتداد برنامه بازدید از واحدهای اقتصادی که عمدتا در دهه ۹۰، یعنی دهه از دست رفته اقتصاد کشور راکد شده بودند و با آغاز دولت سیزدهم در مسیر احیاء قرار گرفته‌اند در جمع کارآفرینان حاضر و با آنان گفت‌وگو کرد.»

 به حاشیه راندن مدیر خسته سیاست ماست

رئیس جمهور همچنین شامگاه پنجشنبه  در دیدار جمعی از فعالان جبهه مردمی انقلاب اسلامی استان آذربایجان شرقی، به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته را سیاست قطعی دولت عنوان و معاون اجرایی رئیس‌جمهور را مکلف کرد، موضوع جذب نیرو‌های صاحب صلاحیت علمی و مدیریتی فاقد سوابق اجرایی را با رئیس سازمان اداری استخدامی بررسی و نتیجه آن را اطلاع‌رسانی کند.

وی با تاکید بر جذب نیرو‌های صاحب صلاحیت علمی و مدیریتی گفت: به حاشیه راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته سیاست قطعی دولت مردمی است.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اهمیت نقش فعالان فرهنگی استان در روشنگری و تبیین ابعاد جنگ شناختی دشمن برای مردم گفت: فعالان فرهنگی باید اهتمام بیشتری به نقش‌آفرینی در جهاد تبیین داشته باشند. لزوم حمایت از فعالیت‌های فرهنگی هنری دانش‌آموزان، پیشگیری از بروز حاشیه‌نشینی، تاکید بر فعال‌سازی اقتصاد روستا و ضرورت ایجاد مهدکودک در همه ادارات به منظور رفع دغدغه و نگرانی مادران شاغل، از دیگر محور‌های سخنان رئیسی در این نشست بود.