باران زرین قلم

 استیضاح دیروز وزیر صمت حاشیه‌های فراوانی داشت. از حضور یک نماینده با لباس ایران خودرو در صحن علنی تا تعطیلی نشست استیضاح برای نماز و ناهار زودتر از وقت مالوف.

نمایندگان مجلس ساعت یازده ونیم کار خود را پایان دادند تا 90 دقیقه پرهیجان را برای دولتی‌ها رقم بزنند. اتفاقی که البته بسیار عجیب می‌نمود و بسیاری اعلام کردند که لابی دولت می‌تواند وزیر را نجات دهد، اما در نهایت این اتفاق نیفتاد.

 هر چند دیروز رئیسی از ابتدای جلسه استیضاح در مجلس حضور نیافت،‌ اما دو ساعت پس از آغاز نشست خود را به جلسه رساند تا آخرین تلاشش را برای حفظ یار قدیمی به کار ببندد؛ با این حال در نهایت نمایندگان رای به خداحافظی فاطمی‌امین از کابینه دادند. فاطمی‌امین در آستان قدس رضوی نیز همراه رئیسی بود و خداحافظی زودهنگام وی از کابینه البته پیام‌های بزرگی برای مجلس و دولت و در کل اصولگرایان داشت. ساز جدایی مجلس از دولت پیش از این‌ها نواخته شده بود اما داستان این استیضاح داستان جدا شدن راه اصولگریان از اصولگرایان بود. آنجا که نمایندگان حرف‌های همکار قدیمی و مخالف استیضاحشان، میرتاج‌الدینی را هم نشنیده گرفتند وقتی گفت مگر خود ما 240 امضا پای نامه دعوت از رئیسی نگذاشتیم؛ این چه رفتاری است؟ وی حتی تاکید کرد نوبتی هم باشد نوبت فرد دیگری بود که استیضاح شود اما همکارانش اشاراتش را نگرفتند .

شاسی‌بلندهای جنجالی

یکی از مهمترین دلایل استیضاح وزیر، افزایش حیرت‌آور قیمت خودرو در کمتر از دو سال بود. البته این تنها نقش‌‌آفرینی خودرو نبود. جلسه استیضاح تحت‌تاثیر ماجرای اهدای شاسی‌بلندها به 75 نماینده قرار گرفت. فاطمی‌امین دوبار پشت تریبون رفت تا از خودش دفاع کند. یک بار در نشست اول، قبل از ظهر و یک بار در نشست دوم، بعد از ظهر. وی درباره ماجرای پیچیده و پرسروصدای واگذاری خودروی شاسی بلند به برخی نمایندگان که از سوی بیگی اعلام شده بود، توضیح داد و تاکید کرد: «آقای علیرضابیگی از شما می‌خواهم اکنون بلند شوید و بگویید حتی یک خودرو داده شده است؟ چرا مجلس و دولت تخریب می‌شود؟ چرا برای کشور هزینه ایجاد می‌کنید؟ چرا باید مجلس انقلابی که ضد فساد است به چنین فسادی متهم شود؟ آیا این جنگ روانی نیست؟»

البته خبرگزاری فارس، اطلاعات جنجالی و مهمی را در این راستا منتشر کرد. فارس نوشت که پیگیری خبرنگار این خبرگزاری از برخی نماینده‌های مجلس حاکی از آن است که چنین تفاهمی صورت گرفته است که باید نهادهای نظارتی برخورد لازم را با رانت شکل گرفته انجام دهند. اما مسئله‌ای که همچنان مبهم است تاریخ این تفاهم نامه است.

در این گزارش تاکید شده است باتوجه به اینکه تاریخ این تفاهم نامه در اسناد منتشر شده وجود ندارد امکان تطبیق این اسناد با ادعای رشوه‌ای که علیرضا بیگی مطرح کرده وجود ندارد.

مخالفان وزیر صمت چه گفتند؟

نماینده مردم دماوند در مجلس با اشاره به این‌که یکی از محورهای استیضاح وزیر صمت بحث خودرو بوده و کل آمار خودروهای تولیدی ایران‌خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار دستگاه بوده، این پرسش را طرح کرد که چگونه وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده می‌دهد که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند.

رسولی نژاد در ادامه گفت: محور اول استیضاح به خودرو باز می‌گردد براساس گزارشات، کل تولید ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۱، ۵۵۰ هزار دستگاه بود اما آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار دستگاه است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره آقای فاطمی‌امین این آمار دادن روی کار آمده است که آمار خودروهایی که به کف پارکینگ عودت داده می‌شود همراه با آمار خودروهای تولیدی ارائه می‌شود.

رسولی‌نژاد با اشاره به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت خودرو، گفت: این افزایش در حالی است که وزیر صنعت وعده کاهش قیمت خودرو را داشت.

پراید ۱۰۰ میلیونی را  ۳۰۰ میلیون تومان کردید

سید ناصر موسوی‌لارگانی به عنوان موافق استیضاح سید رضا فاطمی‌امین، افزود: خیلی هنر می‌خواهد که یک وزیر یک تنه این همه نارضایتی ایجاد کند این وزارتخانه به ژنرال ارشد کارکشته نیاز دارد اما آقای فاطمی‌امین سرجوخه هم نیست.

وی تصریح کرد: وضعیت را به جایی رسانده‌اید که قیمت پراید ۱۰۰ میلیونی به ۳۰۰ میلیون رسیده است.

در ادامه چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس گفت: امروز می‌گویند بازار خودرو به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتباطی ندارد، بنده سوال می‌پرسم که برای مهار این گرانی افسارگسیخته بازار خودرو که در این ۲۰ ماه رشد فزاینده‌ای داشته است باید یقه چه کسی را گرفت؟ مجلس شورای اسلامی در شهریورماه سال ۱۴۰۱ بار دیگر به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتماد کرد اما چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد؟ در این ۲۰ ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است؟ ۲۰۰۰ نفر منتظر یک مصوبه شورای عالی نظارت هستند که در این ۲۰ ماه یک جلسه هم نداشتند.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را انتخاب می‌کند. اگر استیضاح وزیر رای نیاورد، مردم می‌گویند که ما مدافع دولت و نه ملت هستیم.

سیدغنی نظری ادامه داد: امروز پراید به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است، افکار عمومی منتظرند که آیا تغییری رخ می‌دهد یا خیر؟ مردم از ما می‌پرسند که ما در قبال این وضعیت چه کرده‌ایم نه فقط وضعیت خودرو که حتی وضعیت لوازم خانگی هم به گونه‌ای شده که ازدواج جوانان با مشکل مواجه است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس در ادامه در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: وزیر صمت خرید خودرو، جهیزیه، لوازم خانگی و تشکیل خانواده را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کرده است.

روح‌الله حضرت‌پور گفت: چرا باید خبر استیضاح او قیمت دنا را ۷۰ میلیون پایین بیاورد، در حالی که رشد قیمت خودروها تا روز اعلام وصول استیضاح ادامه داشت. مردم با این استیضاح به آینده امیدوار شدند.

یکی از مهمترین دلایل استیضاح وزیر صمت، افزایش حیرت‌آور قیمت خودرو در کمتر از دو سال بود. البته این تنها نقش‌‌آفرینی خودرو نبود و جلسه استیضاح تحت‌تاثیر ماجرای اهدای شاسی‌بلندها به 75 نماینده قرار گرفت

دیگر نمایندان موافق استیضاح نیز نکاتی از این دست را اعلام کردند.

موافقان وزیر چه گفتند؟

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در مخالفت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استیضاح باید برای حل مشکلات مردم باشد. اگر وزیری پاک‌دست نباشد یا کم کاری کند و یا شاخص‌های حوزه وزارت نشان دهد که عملکرد موفقی نداشته باید با استیضاح کنار برود. در خصوص آقای فاطمی امین حتی استیضاح‌کنندگان به پاک‌دستی وزیر اعتقاد دارند و تردیدی در آن نیست. از طرف دیگر هم استیضاح‌کنندگان و هم مخالفان استیضاح باور دارند که آقای فاطمی امین فرد پاک‌دستی است.

میرمحمدی، نماینده تفت در مجلس در مخالفت با استیضاح وزیر صمت گفت: امروز این ادبیات را در این جایگاه مجلس را به کار می‌بریم که با احتمال عزل وزیر صمت، خودرو و یخچال ارزان می‌شود و گفته می‌شود که آقای فاطمی‌امین چه بلایی بر سر معدن و یخچال آورده‌اید، اما مگر چقدر تدبیر یخچال و خودرو در دست وزیر است و چقدر سایت دارد؟ چطور در این مدت ١٨٨ رای اعتماد به وزیر صمت دوباره به استیضاح برگشت؟

ساختار اداری در آستانه تغییر

آن‌گونه که نمایندگان مخالف استیضاح و برخی موافقان وزیر تاکید کردند دوبار استیضاح یک وزیر در کمتر از شش ماه در کشور بی‌سابقه بوده است، آن هم در شرایطی که دولت نه تنها لایحه دو فوریتی واردات خودروی دست دوم بلکه لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی را نیز به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. به نظر می‌رسد فاطمی‌امین آخرین وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران پس از 11 سال باشد. این وزارتخانه در تیرماه سال 1390 از ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن متولد شد و حالا قرار است بار دیگر به دو وزارتخانه بازرگانی تقسیم شود. به این ترتیب شمارش معکوس برای معرفی دو وزیر آغاز شده است.