جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز یکشنبه برگزار می‌شود.

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور روز جمعه به مجلس پیشنهاد داده بود که جلسه استیضاح فاطمی امین به جای روز یکشنبه، سه شنبه هفته جاری برگزار شود.

توجیه معاون پارلمانی این بوده است که قانوناً ۱۰ روز فرصت برای برگزاری استیضاح وجود دارد و  اگر مبنا روزهای کاری باشد، قانوناً تا سه‌شنبه هفته جاری فرصت برای برگزاری جلسه استیضاح در مجلس وجود دارد تا با توجه به تعطیلی مجلس در هفته گذشته، فرصتی برای فاطمی امین برای پاسخ به نمایندگان وجود داشته باشد.

با این حال مجلس تقاضای معاون پارلمانی را رد و اعلام کرد که براساس آیین‌نامه داخلی خود، استیضاح وزیر صمت باید روز یکشنبه برگزار شود. به این ترتیب، فردای روزی که فهرست نمایندگان دریافت‌کننده شاسی‌بلند هم بیرون آمده- و البته تکذیب شده-  انتظار می‌رود که غوغایی در مجلس به پا شود.

دولت استیضاح فاطمی‌امین را به موضوع همدلی قوا گره نزند

«موضوع همدلی بین قوا و کمک‌رسانی تاکنون به خوبی از سوی مجلس دنبال شده است، این همراهی از جانب نمایندگان از زمان رأی اعتماد و شروع به کار دولت آقای رئیسی کاملا ملموس و روشن است و نباید استیضاح وزیر صمت را به این موضوع گره بزنند، گاهی استیضاح برای کنار رفتن یک گزینه ناکارآمد و آمدن یک نیروی توانمندتر هم کمک به دولت است. هدف ما این است که دولت در عمل به شعارهای خود موفق عمل کند و این امر منجر به امیدآفرینی و ایجاد رضایتمندی در میان مردم شود.»

اشاره نماینده مردم مهاباد به سخنان اخیر رهبر انقلاب و تأکید ایشان بر همدلی قواست.

جلال محمودزاده دیروز به ایلنا درخصوص برگزاری استیضاح وزیر صمت در جلسه امروز (یکشنبه) مجلس و حواشی به وجود در این زمینه، گفت: یکی از انتقادات جدی و مهم به عملکرد وزیر صمت حوزه خودرو است، با توجه به اینکه دولت اجازه واردات خودرو را دارد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون مانع از واردات خودرو شد و این باعث شده که قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی چندین برابر شود، این مساله یکی از مهم‌ترین محورهای استیضاح است.

محمودزاده یادآور شد: ایشان قبل از اینکه رأی اعتماد بگیرد، اعلام کرده بود که من صنعت خودروسازی داخلی را مدیریت می‌کنم و گرانی خودرو را مهار خواهم کرد، در صورتی که نه‌تنها این کار را نکرده بلکه زیر سیطره خودروسازان قرار گرفته است و خودروسازان دارند وزارت صمت را مدیریت می‌کنند نه وزارت صمت خودرسازان را. این شرایط باعث اعتراضات گسترده مردم به گرانی‌ها شده و وزیر باید در این رابطه پاسخگو باشد.

محمودزاده به اشاره به برخی حواشی اخیر در مورد تحویل خودرو به نمایندگان ابراز داشت: بحث خودرو حاشیه‌هایی است که می‌خواهند برای مجلس ایجاد کنند، اگر چنین اتفاقی افتاده مگر حواله خودرو لیست ندارد؟ آن را منتشر کنند تا به اطلاع مردم برسد. ما که هنوز جزو استیضاح‌کنندگان هستیم با ما تماس گرفتند و حضوری آمدند و لابی کردند اما ما روی نظرمان برای استیضاح هستیم و خواهیم ایستاد و از سایر نمایندگان تقاضا می‌کنیم که به این استیضاح رأی مثبت بدهند.

فضاسازی وسیع ارتش سایبری و متشنج کردن جو ثمری ندارد

یک نماینده دیگر مجلس نیز گفت: استیضاح وزیر صمت قطعی است. فضاسازی وسیع ارتش سایبری و متشنج کردن جو ثمری ندارد.

 سید ناصر موسوی لارگانی در حساب توئیترش نوشت: استیضاح وزیر صمت قطعی است. فضاسازی وسیع ارتش سایبری و متشنج کردن جو ثمری ندارد. پرده‌ها کنار رفته و حقیقت آشکار است. عین آبان سال گذشته لشکر معاونین و مدیران وزارتخانه با مأموریت ویژه راهی استان‌ها شده و لابی می‌کنند ! آیا همین اقدامات دلیل قطعی بر عزل وزیر نیست؟

کارشناسان دلایل متعددی را برای رسوب کالا در گمرکات کشور بیان می‌کنند که مهم‌ترین آن را عدم تأمین ارز و سرمایه در گردش کافی، ثبت سفارش در حجم بالا بدون درنظرگرفتن شرایط کشور و زمان‌بر بودن برخی رویه‌های ثبت سفارش و ترخیص کالا می‌دانند

عملکرد فاطمی امین قابل دفاع نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان کرد: دولت می‌داند که فاطمی امین عملکرد خوبی ندارد اگر به این باور نمی‌رسید از او در مجلس دفاع می‌کرد. به نظر می‌رسد فاطمی امین بعد از تفکیک وزارتخانه‌ها نیز مدیر خوبی نباشد برای اثبات این ادعا می‌توان به آمار فعالیت وی در حوزه‌های مختلف صنعت و معدن استناد کرد.

نماینده مردم قزوین نیز در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به مصمم بودن مجلس برای برگزاری جلسه استیضاح، افزود: پاسخ وزیر باید قانع‌کننده باشد؛ من پیش‌بینی می‌کنم استیضاح رای خواهد آورد و فاطمی امین فعالیت‌اش در صمت منتفی خواهد شد.

لطف‌الله سیاه‌کلی با بیان اینکه وزارت صمت و طرفداران فاطمی امین پیش از استیضاح عملیات روانی را آغاز کردند، گفت: نمایندگان مجلس باید از حق مردم دفاع ‌کنند و درخصوص استیفای حقوق آنها نیز با هیچ کس معامله نخواهند کرد؛ ممکن است اشخاصی در این میان خطا کرده باشند اما قاطبه مجلس انقلابی است و نباید تخریب شود.

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان نقل دریافت حواله‌های خودروهای شاسی بلند از سوی وزارت صمت به نمایندگان مجلس در استیضاح قبلی می‌تواند فضای جلسه روز یکشنبه را مسموم کند؟ تصریح کرد: پیش از برگزاری هر جلسه استیضاحی چنین سخنانی طرح می‌شود و این موضوعات تازگی ندارد؛ اما آنچه مسلم است نه می‌توان چنین موضوعاتی را رد یا اثبات کرد. احتمالا فردی خطایی کرده باشد اما فضای عمومی مجلس انقلابی است و سعی دارد که حقوق مردم را دنبال کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دولت می‌داند وزارت صمت به‌درستی اداره نمی‌شود، گفت: اگر دولت به این اعتقاد نمی‌رسید هیچگاه به فکر تفکیک وزارت بازرگانی از صمت نمی‌افتاد؛ دولت می‌داند که فاطمی امین عملکرد خوبی ندارد اگر به این باور نمی‌رسید از او در مجلس دفاع می‌کرد. به نظر می‌رسد فاطمی امین بعد از تفکیک وزارتخانه‌ها نیز مدیر خوبی نباشد برای اثبات این ادعا می‌توان به آمار فعالیت وی در حوزه‌های مختلف صنعت و معدن استناد کرد.

فاطمی امین از وزارت صمت خداحافظی خواهد کرد

عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در همین راستا و در انتقاد ار عملکرد وزیر صمت خاطرنشان کرد: وزیر فعلی صمت به پشتوانه دوستان خود علاقه دارند که در این مسند بماند و چندان رفتن را نمی‌پذیرند اما پیش‌بینی می‌کنم یکشنبه فاطمی امین از وزارت صمت خداحافظی خواهد کرد.

علی شریعتی در گفت‌وگو با ایلنا، عملکرد وزارت صمت در دولت سیزدهم را غیرقابل قبول دانست و افزود: خروجی این وزارتخانه در شاخص‌های مانند وضعیت خودرو، لوازم خانگی و سایر صنایع نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌ها در جهت شعار امسال یعنی رشد تولید و مهار تورم نبوده است.

شریعتی در پایان تاکید کرد: برخی این دیدگاه را طرح می‌کند که دولت برای ابقای فاطمی امین داستان وزارت بازرگانی را می‌خواهد پهن کند؛ اگر طرح دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی از سوی مجلس رای بیاورد به نظر می‌رسد پیمان پاک به آنجا برود و نمی‌دانیم صمت را چه کسی عهده‌دار خواهد شد. بزرگترین وزارتخانه که بعد از جراحی ناموفق اقتصادی بیشترین سهم را ارز به خود اختصاص می‌داد وزارت کشاورزی بود و از آنجا که ناواردترین افراد در حوزه بازرگانی در شرکت بازرگانی عهده‌دار مسئولیت شدند پیمان پاک برای مدتی به آنجا رفت.