استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی:
تبانی پشت پرده افراد را به اسم «بازار» جا میزنند
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مفهوم بازار روشن است و بازار رقابت به آن سازو کاری گفته میشود که هیچ عامل اقتصادی نمیتواند اعمال قدرت شخصی کند و باید زحمت بکشد و خلاقیت خرج دهد و نیروهای بینام قیمت، مقدار و تعادل را تعیین کند. اما الان در تاریکی ایستادهاند و مرتبا چند نفر نفر تبانی میکنند و هر روز بروندادی دارند و ما هم میگوییم این را بازار تعیین کرده است.
به گزارش ایلنا، عباس شاکری در مراسم سالگرد درگذشت «علی رضا قلی» گفت: در ابتدای آشنایی با آقای رضاقلی ایشان برخورد انتقادآمیز با دانشکدههای اقتصاد و رشته اقتصاد داشت. از اساتید دیگر هم این سوال را داشت که چرا نمیتوانید به مسائل جامعه پاسخ دهید و چرا علوم اجتماعی این طور منفعل و ضعیف، خنثی عمل میکند. واقعیت دانشگاههای ما این است، البته آنچه که امروز در دانشگاه کار میشود نفی نمیشود و ایشان هم نفی نمیکرد. وی افزود: میگوید چرا مسائل اجتماعی را مطرح نمیکنید و چرا راه حل نمیدهید و چرا اجرا نمیکنید؟ به ویژه در دهه اخیر وقتی اقتصاد کشور حالتها و وضعیت عجیب و غریب به خود گرفت به گونهای که رشد اقتصادی صفر است، با تورم بالا مواجه هستیم، سرمایهگذاری منفی است و جابه جایی عظیم درآمد هم در حال انجام است اما ما همین مسائل روزمره خودمان را میگوییم.
وی با بیان اینکه نه میتوانیم بگوییم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و نه اینکه چه کسانی پشت پرده هستند و تحلیل مسائل بسیار ضعیف است، تاکید کرد: دغدغه و پشت کار آقای رضا قلی باعث شد که حداقل یک دلیل روشن باشد برای اینکه چرا ما در تحولات اجتماعی گامی رو جلو بر نمیداریم و آن هم بحث اقتصاد غارتی بود و بحث اقتصاد غارتی را مطرح میکرد به وضوح میبینیم و الان هم هست.
این اقتصاددان افزود: حتی در مفهوم بازار هم ماندهایم، البته مفهوم بازار روشن است و بازار رقابت به آن سازو کاری گفته میشود که هیچ عامل اقتصادی نمیتواند اعمال قدرت شخصی کند و باید زحمت بکشد و خلاقیت خرج دهد و نیروهای بینام قیمت، مقدار و تعادل را تعیین کند. اما الان در تاریکی ایستادهاند و مرتبا چند نفر نفر تبانی میکنند و هر روز بروندادی دارند و ما هم میگوییم این را بازار تعیین کرده است. در حالیکه این بازار این نیست که عدهای در تاریکی بایستند و همه امور را به یک سمت هدایت کنند و ما هم مرتب تکرار کنیم که این را بازار تعیین کرده در حالی که دست نامرئی چیز دیگری است و اگر شرایط را فراهم کردید و نهادهای آن مستقر شدند، بدون دخالت و سلیقه و منفعت خودش تعادل ایجاد کند و نه این چیزی که الان میبینیم. اما ما منفعل هستیم و حتی با این اقتصاد غارتی همکاری میکنیم. چیزهایی را میگوییم که در دقیقا در همان راستا است.
شاکری گفت: در حالی که فلسفه اجتماعی در علوم اجتماعی غایب است و توجهی به تاریح اندیشه وجود ندارد و آن جامعیتی که در باید در نظریات باید باشد را نداریم چراکه جامعه مدام در حال تغییر و تحول است و با انباشت نظریات مواجهیم و توجه آن به تمام حالات تاریخی وجود ندارد بلکه به یک تکه توجه داریم که آن هم اگر اقتضای منافعمان باشد و الان هم به مدرک و کمیت توجه داریم و طبیعی است که به این موضوعات نپردازیم.
دیدگاه تان را بنویسید