سوغاتی چینی رئیسی؛
تهران و پکن خودروی مشترک تولید میکنند
بر اساس توافقاتی که در سفر رئیس جمهور به چین حاصل شد، قرار است همکاری خودرویی بین ایران و چین گسترش یابد و دو کشور خودروی مشترک تولید کنند. حال این مساله مطرح میشود که آیا خودروسازان چینی حاضر به اشتراکگذاشتن تکنولوژی خود با ایرانیها میشوند؟
به گزارش تجارتنیوز، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ با دعوت رسمی رئیس جمهوری چین به این کشور سفر کرد. گرچه به عقیده کارشناسان، این سفر بیشتر جنبه نمایشی داشت، اما روز گذشته تصمیماتی در رابطه با همکاری خودرویی ایران و چین اتخاذ شد.
علیرضا پیمانپاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، با اشاره به نتایج سفر رئیسی اعلام کرد که قرار است ایران و چین خودروی مشترک تولید کند. او در این رابطه به تسنیم توضیح داد: خصوص تولید مشترک خودرو با شرکتهای چینی قرار بر آن شد تا دو ماه آینده شرکتهای خودروساز داخلی و چینی برنامهریزی جامع و مشخصی را انجام دهند و فرایند همکاری تولید مشترک خودرو در ایران را طراحی کنند؛ بنابراین در آیندهای نزدیک میتوانیم محصولات باکیفیت و دارای فناوری بالا را در کشور مورد استفاده قرار دهیم.
حال این مساله مطرح میشود که تصمیم مبنی بر تولید خودروی مشترک بین ایران و چین، به مرحله اجرا میرسد؟
در ابتدا باید این نکته را یادآور شد که وزارت صمت در شهریور سال جاری خبر از امضای ۱۲ تفاهمنامه همکاری بین شرکتهای خودروساز و قطعهساز ایرانی و روسی به مبلغ ۷۰۰ میلیون یورو داد. اما همانطور که مشاهده میشود و قطعهسازان میگویند هنوز خبری از همکاری جدی و قطعی دو کشور نیست.
با توجه به اینکه تفاهمنامه همکاری ایران و روسیه همچنان به مرحله اجرا نرسیده و طبق آخرین اظهارنظرها، خودروهای ایرانی مورد تایید روسیه نیستند و احتمال خاتمه یافتن این همکاری خودرویی بین دو کشور بالاست، باید منتظر ماند و مشاهده کرد که تصمیم همکاری ایران و چین در چه زمانی و با چه شرایطی به مرحله اجرا میرسد؟
با انتشار خبر تولید خودروی مشترک میان ایران و چین این مساله مطرح است که این همکاری قرار است به چه نوعی صورت بگیرد؟
ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که همکاری بین دو کشوری صورت بگیرد که تواناییهای صنعتی دو کشور مکمل یکدیگر باشد. این درصورتی است که خودروسازان و مونتاژکاران ایرانی میزان داخلیسازی خودروهای چینی را به رینگ، داشبورد و قطعات ریز و ساده محدود کردهاند.
در این میان، باید یادآور شد که برخی از کارشناسان معتقدند انتقال تکنولوژی که به واسطه واردات خودرو به کشور صورت میگیرد تنها به قطعاتی، مانند رینگ و لاستیک محدود خواهند شد و با واردات نیز قرار نیست پیشرفتی در صنعت خودروسازی کشور صورت گیرد.
حال با توجه به این واقعیت که در حال حاضر صنعت خودروسازی ایران مجهز به قطعات پیشرفته و بهروزی نیست و قطعهسازان همچنان مشغول به تولید قطعههای ابتدایی و قدیمی خودرو هستند، چگونه قرار است همکاری خودرویی بین ایران و چین موفقیتآمیز باشد؟
دیدگاه تان را بنویسید