نمایندگان، بازار آشفته خودرو را ماکتی از نظام مدیریتی وزیر صمت میدانند
۴۰ درصد اقتصاد کشور در دستان ناکارآمد فاطمیامین
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است: وزیر صمت با ابتداییترین واژگان اقتصاد یعنی عرضه و تقاضا، صادرات و واردات و رقابت آشنا نیست و در پاسخ به پرسشهایی که از وی میشود سخنان بیارتباطی را طرح میکند. فاطمی امین به جای اینکه عرضه و تقاضا را معنادار، تولید را افزایش و واردات را منطقی کند از مجلس میخواهد که مالیات بر سرمایه بگذارد تا وزیر بتواند کار خود را انجام بدهد. اینگونه سخن گفتن نشان میدهد که وی با 40 درصد اقتصاد کشور که در دست اوست آشنا نیست و شناختی از آن ندارد.
لطفالله سیاهکلی در گفتوگو با ایلنا، در پاسخ به این پرسش که سوال اصلی نمایندگان مجلس از فاطمی امین چه بود و چرا پاسخهای وی نتوانست نمایندگان را قانع کند؟ گفت: به نظر من وزیر صمت هیچگاه به پرسشهایی که از وی میشود پاسخ نمیدهد و این موضوع در نحوه پاسخگویی وزیر در جلسه استیضاح نیز کاملا مشهود بود.
فاطمی امین به استعفا رضایت بدهد
عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: فاطمی امین باید به استعفا رضایت بدهد و در سمت دیگر مشغول فعالیت شود و بیش از این دولت، مجلس و مردم را اذیت نکند؛ به نظر میرسد اگر وزیر همچنان در این سمت بماند قیمت پژو 206 به بالای 500 میلیون تومان برسد.
نماینده مردم قزوین در مجلس با بیان اینکه وزیر صمت در پاسخ به پرسشهای نمایندگان مجلس فرافکنی میکند؛ تصریح کرد: فاطمی امین علت افزایش نرخ خودرو را به نوسانهای نرخ ارز نسبت میدهد اما این پاسخ در واقع زیر سوال بردن دولت است.
وی با طرح این پرسش که چه نسبتی بین نوسانهای نرخ ارز و تولیدات داخلی وجود دارد؟ گفت: سالهای گذشته تاثیر نرخ ارز بر قیمت خودرو را حدود 20 درصد اعلام میکردند؛ در سال جاری چه اتفاقی رخ داده که نوسانهای نرخ خودرو تا این میزان به نرخ ارز مرتبط شده است.
سیاهکلی آییننامه واردات خودرو از سوی وزارت صمت را ناکارآمد دانست و افزود: فاطمی امین این قول را داده بود که تا آذر ماه نخستین محموله خودرو وارد کشور شود این در حالیست که هنوز موفق به این مهم نشده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عرضه خودرو در بورس، افزود: در هیچ کجای دنیا عرضه خودرو در بورس صورت نمیگیرد؛ نمیدانم این رسم چطور مرسوم شده است و این مسئله با کدام اصل اقتصاد همخوانی دارد.
افزایش 100 میلیونی برخی خودروها طی دو هفته
سیاهکلی با اشاره به افزایش روزانه نرخ خودرو در بازار، گفت: برخی از خودروهای عرضه شده در بازار در دو هفته اخیر بیش از 100 میلیون افزایش نرخ داشتند.
وی ادامه داد: فاطمی امین باید به استعفا رضایت بدهد و در سمت دیگر مشغول فعالیت شود و بیش از این دولت، مجلس و مردم را اذیت نکند؛ به نظر میرسد اگر وزیر همچنان در این سمت بماند قیمت پژو 206 به بالای 500 میلیون تومان برسد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به این پرسش که فاطمی امین از واردات خودرو در هفته جاری خبر داده است به نظر شما این مهم عملیاتی خواهد شد؟ گفت: کدام خودرو را میخواهد وارد کشور کند؟ خودروهایی که در داخل کشور مونتاژ میشود را میخواهد به اسم واردات تمام کنند. چانگان در ایران مونتاژ میشود آنها میخواهند خودروهای چانگان را وارد کنند و اینگونه همان تعداد افرادی که در بخش مونتاژ فعال بودند هم بیکار شوند. به گفته وی؛ واردات فعلی منطقی ندارد.
سیاهکلی با بیان اینکه صدای نمایندگان به جای نمیرسد، افزود: بعد از یک سال وزارت صمت و بانک مرکزی توافق کردند یک میلیارد دلار برای واردات خودرو تخصیص بدهند که این عدد نمیتواند بازار را به تعادل برساند.
میداندار شدن خودروسازان در واردات خودرو
در همین راستا، عضو کمیسیون امور داخلی در مجلس شورای اسلامی، نیز تاکید کرد: در واردات خودرو همچنان انحصار به دست خودروسازان سپرده شده است و با ادامه این روند قیمت خودرو روند افزایشی را طی خواهد کرد.
جلال رشیدی کوچی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بازار خودرو، بیان کرد: مجلس برای ساماندهی بازار خودرو قانون تصویب کرد و انتظار میرفت آییننامه آن به گونهای تنظیم می شد تا قدرت رقابت در بازار خودرو ایجاد کند نه اینکه انحصارگرایی را در این بازار تقویت کند. دلیل اینکه این روزها شاهدیم که قیمت خودرو در حال افزایش است این است که همچنان در روی پاشنه قبلی خود میچرخد.
وی در ادامه اظهار کرد: همچنان تقاضا در بازار خودرو بالا و عرضه پایین است، انحصار نیز در دست خودروسازان است. آییننامهای که برای واردات خودرو نوشته شده است باز هم اختیار واردات را به خودروسازان داده است. حداقل واردات خودرو تا سقف ۱۰ هزار دلار در اختیار خودروسازان است و امروز مجددا خودروسازان داخلی در واردات میداندار شدهاند. حداقل سه شرکتی که برای واردات خودرو تایید شدهاند زیرمجموعه سایپا هستند.
با ادامه روند فعلی راه به جایی نخواهیم برد
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با ادامه این روند راه به جایی برای ساماندهی بازار خودرو نخواهیم برد بلکه باید قیمت خودرو را کنترل کنیم. برای اینکه قیمت ها نیز واقعی شوند باید میزان عرضه خودرو را افزایش دهیم. تا زمانی که میزان عرضه خودرو افزایش پیدا نکند همچنان قیمت خودرو روند افزایشی را طی خواهد کرد.
رشیدی کوچی تاکید کرد: زمانی که ما کف اخذ تعرفه از خودروهای وارداتی را ۵۰ درصد درنظرگرفتهایم قطعا قیمت ها تغییری نخواهد کرد. امروز تعرفه واردات یک خودروی ۱۰ هزار دلاری - اگر دلار را ۳۰ هزار تومن در نظر بگیریم- حدود ۵۰۰ میلیون تومان میشود. یعنی بازهم خودروی وارداتی با نرخ خودروهای داخلی تفاوت زیادی دارد تازه اگر این میزان تعرفه باشد. ما امروز خودروی ۱۰ هزار دلاری را در کشور بالغ بر ۴۰ هزار دلار میفروشیم. مادامی که این ضعف ها اصلاح نشود مشکلی حل نخواهد شد.
زمینه واردات خودروهای چینی و هندی فراهم شده
همچنین نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: با سازوکاری که برای واردات خودرو پیشبینی شده است زمینه واردات خودروهای چینی و هندی فراهم شده که نمیتواند تاثیری در کیفیسازی و ایمنسازی خودروهای داخلی داشته باشد.
امروز شاهدیم که مجوز واردات خودرو نیز انحصاری و شرایطی لحاظ شده است که خود سازندگان خودروهای داخلی مجوز واردات گرفتهاند.
صدیف بدری در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بازار خودرو، بیان کرد: یکسری از تلاطمها در بازار به شرایط اقتصادی کشور و برنامههای راهبردی اقتصادی برمیگردد اما بخشی از تلاطمها به مدیریت بازار خودرو بازمیگردد. مدیریت بازار خودروی کشور شرایط مناسبی ندارد و این وضعیت نیز به دیروز یا امروز باز نمیگردد.
مجوز واردات خودرو انحصاری شده است
وی در ادامه با بیان اینکه در زمان رای اعتماد و زمان استیضاح وزیر صمت بحث نمایندگان در خصوص وضعیت بازار خودرو بود، اظهار کرد: نمایندگان تاکید دارند با ادامه روند فعلی در بازار خودرو شاهد بهبود وضعیت نخواهیم بود. امروز شاهدیم که مجوز واردات خودرو نیز انحصاری و شرایطی لحاظ شده است که خود سازندگان خودروهای داخلی مجوز واردات گرفتهاند.
واردات خودرو باید مطابق قانون صورت گیرد
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر سازوکاری که برای واردات خودرو پیش بینی شده است زمینه ورود ماشین آلات چینی و هندی را فراهم می کند. واردات این خودروها نمی تواند تاثیر چندانی در بازار خودرو داشته باشد. دولت باید مطابق قانون برای واردات خودرو اقدام کند و باید خودروهایی که دارای قیمت پایین و استاندارد بالا هستند وارد شوند تا بتواند بازار را تنظیم کند.
بدری تاکید کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم خودروهای داخلی فاقد کیفیت و ایمنی لازم هستند. درست است که مدعی هستند که استانداردهای داخلی را اخذ کردهاند اما اکثر کارشناسان خبره خودرو در داخل کشور درمورد کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل انتقاد جدی دارند، وزارت صمت باید تمرکز جدی بر بازار خودرو داشته باشد.
دیدگاه تان را بنویسید