مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی:
گازوییل را رایگان درِ پالایشگاه بدهیم کمتر ضرر میکنیم

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: ما اکنون لیتری 400 تومان برای توزیع نفتگاز 300 تومانی هزینه میکنیم یعنی اگر کسی به رایگان از درِ پالایشگاه سوخت را تحویل بگیرد دولت 100 تومان درهر لیتر ضرر کمتری متحمل میشود. وقتی قیمت ارزان باشد مصرفکننده انگیزهای ندارد که مصرف را مدیریت کند، هرچند اکنون اقتصاد ما دیگر تحمل واقعی شدن قیمت را ندارد.
عباس کاظمی در گفتوگو با ایلنا، درباره راهکارهای حل چالش تامین بنزین در کشور با بیان اینکه دولت در توسعه حمل و نقل عمومی کوتاهی میکند، اظهار داشت: دولت باید به جای ساخت پالایشگاه روی بخش حمل و نقل از جمله راهآهن برقی برونشهری و درونشهری سرمایهگذاری انجام دهد، در حالی که اکنون فقط روی عرضه کار میکند و برای مدیریت مصرف فعالیتی نمیکند. اگر حمل و نقل مترو و راه آهن برقی را در سطح گسترده راهاندازی کنیم مصرف کم و مدیریت میشود.
الپیجی و سیانجی میتوانند بنزین را نجات دهند؟
وی افزود: ما طی بیست سالگذشته جایگزینهایی برای بنزین ایجاد کردیم؛ نمونه آن سیانجی است که باید توسعه پیدا میکرد قوانینی هم وجود داشت که بر پایه آن اتومبیلهای درونشهری، دولتیها و تاکسیها سیانجیسوز شوند، حدود 20 میلیون متر مکعب ظرفیت خالی داریم در حالی که معادل 40 میلیون لیتر بنزین در حوزه سیانجی سرمایهگذاری کردیم. از سوی دیگر میتوانیم داخل شهرهای بزرگ برای تامین سوخت تاکسیها و اتومبیلهای دولتی که به خارج از شهر نمیروند الپیجی را توسعه دهیم، اکنون میزان زیادی الپیجی داریم که صادر میکنیم در حالی که زمانی واردکننده بودیم. سومین مسئله اینکه خودروهای سواری دیزلی به خاطر راندمان بالایی که دارند؛ میتوانند در مدیریت مصرف اتومبیلهای سبک موثر باشند.
با رویه کنونی واردکننده خواهیم شد
مدیر عامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی با بیان اینکه وقتی همچنان به بنزین تکیه میکنیم؛ به هر حال روزی واردکننده خواهیم شد، تصریح کرد: برنامه توسعه سیانجی، الپیجی و دیزل را باید اجرایی کنیم، ضمن اینکه به جای ساخت پالایشگاه با هزینه بالا روی حمل و نقل عمومی سرمایهگذاری شود. ما ظرفیت سیانجی را داریم، با سرمایهگذاری کم بخش خصوصی میتوانیم الپیجی را وارد مدار کنیم. در حالی که اکنون الپیجی را با هزینه زیاد از تبریز، اراک و تهران به بندر عباس میبریم تا صادر کنیم در حالی که اگر در شهرهای بزرگ الزاما و اجبارا الپیجی توزیع شود بخش زیادی از تقاضای بنزین کم میشود.
بنزین پتروشیمی بنزین نیست
کاظمی درباره اینکه آیا تولید بنزین از پتروشیمیها میتواند یک راهکار کوتاهمدت باشد؟ گفت: پتروشیمیها نباید تولید بنزین داشته باشند، آنچه تولید میکنند پیرولیز است و مسائل زیست محیطی بدنبال دارند، پتروشیمیها محصولی گرانتر از بنزین تولید میکنند که میتوانند آن را صادر کرده و دلار بیشتری بدست بیاورند، وقتی محصول را به قیمت بالاتر به خارج از کشور میفروشند منطقی نیست دست به تولید بنزین بزنند.
چرا انگیزه قاچاق بالاست؟
وی در ادامه به نقش کارت سوخت در کنترل مصرف پرداخت و گفت: تفاوت قیمتها بین ایران و مرزها بسیار زیاد است، اگر سوخت آزاد شود قاچاق افزایش مییابد، برای خودروهای سنگین کارت سوخت میتواند هرزروی و خروج سوخت از شبکه به خارج از شهرها را کنترل کند اما در هر حال علیرغم تمام کنترلها سوخت در کشور ما قاچاق میشود چون تفاوت قیمت خیلی زیاد است، اکنون نفتگاز در زاهدان 300 تومان، در کویته 15 هزار تومان و در کراچی 25 هزار تومان است که انگیزه قاچاق را افزایش میدهد.
دیدگاه تان را بنویسید