باران زرین‌قلم

 دو بازار مهم ایران یعنی بازار ارز و بازار طلا و سکه حالا در موقعیتی متفاوت قرار دارند. اگر تا دیروز نگاه‎‌ها خیره به وین مانده بود و معامله‌گران نتایج نشست و برخاست مقامات ایران و نمایندگان کشورهای غربی را رصد می‌کردند؛ حالا چشم به اخبار منفی‌ای دارند که حکایت از ورود شورای حکام به پرونده ایران دارد.

 تحت‌تاثیر همین اتفاق است که معادلات در بازار دگرگون شده و کمتر کسی حاضر است نسبت به فروش طلا و سکه خود اقدام کند.

 قیمت دلار که در روزهای اخیر کانال 31 هزار تومان را بازپس گرفته، طبق پیش‌بینی‌ها هنوز امکان رشد را داراست و بهای سکه و طلا نیز تحت تاثیر رشد بهای ارز از یک سو و افزایش انتظارات تورمی از سوی دیگر روندی افزایشی را تجربه می‌کند. این چنین است که سکه و طلا، کانال از دست رفته خود را پس از 18 ماه دوباره فتح می‌کند و به نرخی بالاتر از 15 میلیون تومان معامله می‌شود.  این بالاترین قیمت ثبت شده برای سکه، از یک سال و نیم پیش تاکنون است.

قیمت هر گرم طلای 18 عیار در بازار تهران تا عصر دیروز به یک میلیون و 429 هزار تومان رسید و بهای سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید به ترتیب برابر با 15 میلیون و 222 هزار تومان و 14 میلیون و 600 هزار تومان گزارش شد. در این میان نیم سکه هشت میلیون و 500 هزار تومان و ربع سکه پنج میلیون و 500 هزار تومان قیمت خورده و بهای سکه گرمی به بیش از سه میلیون و 100 هزار تومان رسیده است.  از سوی دیگر در اردیبهشت ماه سال 1399، بهای دلار در محدوده 32 هزار تومانی بود. به این ترتیب پس از 24 ماه، بار دیگر بهای دلار در این محدوده قرار گرفته است تا فشارهای اقتصادی بیش از پیش افزایش یابد.

اگر تا دیروز نگاه معامله‌گران در دو بازار مهم ایران یعنی ارز و طلا و سکه خیره به وین مانده بود؛ حالا چشم به اخبار منفی‌ای دارند که حکایت از ورود شورای حکام به پرونده ایران دارد.  تحت‌تاثیر همین اتفاق است که معادلات در بازار دگرگون شده و کمتر کسی حاضر است نسبت به فروش طلا و سکه خود اقدام کند

کسی مایل به فروش نیست

 اگر سری به فردوسی و سبزه میدان بزنید؛ می‌بینید کمتر کسی این روزها حاضر به فروش سکه و دلار است. تمایل برای عدم فروش سکه و دلار و سایر ارزها البته در میان صرافان نیز دیده می‌شود و این چنین است که با عقب ماندن تقاضا از عرضه، حباب قیمتی در بازار شکل می‌گیرد.

 محمد کشتی‌آرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر ضمن ابراز بی‌اطلاعی از قیمت دلار به قرن‎نو گفته است: بازار طلا و سکه روال طبیعی دارد و هیچ اتفاق غیرطبیعی در بازار نیفتاده است.

 او در توضیح این مطلب افزوده است: اتفاق غیرطبیعی این است که نتوان ریشه آن را شناسایی کرد. داد و ستد روال عادی خودش را دارد و طبیعی است وقتی قیمت سکه روندی افزایشی را تجربه می‌کند کمتر کسی حاضر به فروش سکه باشد. اغلب افراد در این شرایط ترجیح می‌دهند در قامت خریدار ظاهر شوند تا سودی را نصیب خودشان کنند چرا که انتظار دارند قیمت‌ها در آینده بالاتر از امروز باشد.

 این فعال صنفی با تاکید بر اینکه تقاضای سوداگرانه به دلیل امتناع و بی‌میلی نسبت به فروش در بازار نیست، گفت: آنچه در بازار طلا و سکه جریان دارد جابه‌جایی پول است، پول در این فضا از بازاری به بازار دیگر می‌رود. اغلب کسانی که در شرایط فعلی سکه یا طلا و ارز می‌فروشند، در حال ورود به بازار دیگری مثل بازار مسکن هستند و این نکته بسیار مهمی است. فعالیت سوداگرانه اما کیفیت متفاوتی دارد. فرد طلا و سکه یا ارز را می‌فروشد که فردا دوباره همان را خریداری کند از این رو بازار هنوز شاهد چنین پدیده‌ای نیست. وی دلیل بزرگ شدن حباب سکه را نیز مانند سایر همکارانش کاهش عرضه دانست و گفت: در این فضا آنچه رخ داده و قابل لمس است کمبود عرضه است و در دوره‌های رشد قیمت، با امتناع سرمایه‌گذاران از عرضه بدیهی است شاهد این نکته باشیم که حباب بزرگتر شود.

 به گفته وی سکه جدا از قیمت اونس جهانی و بهای ارز، با توجه به میزان عرضه و تقاضا تعیین قیمت می‌شود.

چرا دلار بالا رفت؟

 بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت سیزدهم از منظر اداره بازار ارز استثنایی عمل کرده است. بهای دلار در فاصله مردادماه سال گذشته تا امروز رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

 بهای دلار در این دوره زمانی در محدوده 24 هزار تومان بود اما حالا رشدی هشت هزار تومانی را تجربه کرده است. این در حالی است که مقامات دولت سیزدهم، پیش از قبول مسئولیت چنین تبلیغ می‌کردند که تنها تغییر دولت می‌تواند بهای ارز را دستخوش کاهش کند.

حالا عده‌ای از معامله‌گران معتقدند با توقف روند مذاکرات برجام در ماه‌های پایانی سال گذشته و سیگنال‌های منفی زمینه‌های رشد نرخ دلار در کشور فراهم شده است.

از سوی دیگر سایه افکندن خطر تصویب یک قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام باعث شده اسکناس آمریکایی در تهران رشد کند. این اتفاق می‌تواند تنش‌های مذاکرات هسته‌ای  را افزایش دهد و زمینه‌ساز رشد فعالیت سفته‌بازان ارزی شود.

بررسی هسته مرکزی بازار هم نشان می‌دهد همانند بازار طلا و سکه، در روزهای اخیر معامله‌گران عادی بازار تمایل زیادی به فروش دلار ندارند و این موضوع موجب شده است که سمت عرضه بازار منحصر به بازارساز شود. این موضوع نیز سمت عرضه را تحت فشار قرار داده است. بازارساز نیاز دارد که برای عقب راندن خریداران تا حدی سمت و سوی انتظارات را متحول کند.به عقیده فعالان بازار با قرار گرفتن دلار بالای محدوده مقاومتی، لاک احتیاطی برخی معامله‌گران به تدریج شکسته خواهد شد و سطح خریدها بیشتر خواهد شد.

بازار به کدام سو می‎رود؟

آنچه مسلم است اینکه ته‌نشین شدن افزایش قیمت در بازار ارز و سکه موتور محرکه جدیدی برای رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه‌گذاری خواهد بود.

 در ماه‌های اخیر در حالی که تورم رشدی فزاینده داشت، جنس تورم تغییر کرده و بهای کالاها و خدمات مصرفی در حالی دستخوش افزایش می‌شد که بازارهای چهارگانه از رشد مصون مانده بودند. این در حالی است که رشد بهای دلار در فاصله کوتاهی از اجرای سیاست جدید دولت موسوم به جراحی اقتصادی و حذف ارز 4200 تومانی می‌تواند بار دیگر زمینه را برای افزایش فشار و سرعت گرفتن حرکت موتور تورم در کشور مهیا کند که نتیجه آن کاهش قدرت خرید و افزایش فاصله قیمت ارز رسمی و ارز آزاد است. در این فضا بی‌تردید فشارهای اقتصادی طبقه متوسط و طبقات پایین جامعه را هدف خواهد گرفت.