مالیات جدید برای خریداران خودرو در راه است
معاون وزیر صمت ضمن تشریح نحوه کارکرد سامانه متمرکز قرعه کشی خودرو، گفت: برای خریداران خودرو مالیاتی جدید در نظر گرفتهایم.
منوچهر منطقی در نشست خبری با بیان اینکه دانش بنیان یعنی خلق محصول، با اشاره به راه اندازی سامانه متمرکز قرعه کشی خودرو، افزود: تاکنون تولید بر مشتری غلبه داشته اما از امروز و با ورود سازمان حمایت به بحث فروش خودرو، مشتری بر تولید غلبه خواهد داشت. ما به دنبال این هستیم که بر اساس نیازهای مشتری روابط صنعت را تنظیم کنیم.
وی با بیان اینکه در دنیا تولید دانش بنیان بر مبنای نیاز مشتری انجام میشود، گفت: در مدل قبلی فروش خودرو، تعداد محدودی خودرو هر ۱۰ الی ۱۵ روز یک بار به فروش گذاشته میشد اما در مدل جدید در یک دوره ثبتنام انجام میشود و در یک دوره ۳ ماه به عنوان نمونه ۶ بار قرعهکشی خودرو انجام میشود و در هر دوره ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو فروخته میشود و هر فرد یک خودرو ثبتنام میکند. بنابراین تعداد زیادی از افراد میتوانند ثبت نام کنند.
منطقی افزود: همچنین تولیدکنندگانی که تولید محدودی دارند، اگر چه از سه هزار نفر ثبت نام میکردند اما در نهایت به هزار نفر خودرو تحویل میدادند که این موضوع مشکل زا شده بود، ولی در این سامانه دیگر این مشکل را نداریم.
معاون وزیر صمت ادامه داد: تولیدکنندگان انبوه نیز عرضه قطرهچکانی داشتند که از این به بعد باید تمام ظرفیت را بفروشند. از سویی دیگر نیز اگر مثلاً خودروساز میگوید ۲۰۰ هزار خودرو میخواهد بفروشد راستیازمایی میکنیم و رقم قطعی را مثلاً ۱۰۰ هزار خودرو را برای قرعه کشی میگذاریم و در ادامه مسیر نیز دوباره بررسی کرده و ۱۰۰ هزار خودروی دیگر را برای فروش میگذاریم. به این ترتیب برای تحویل خودرو دیگر مشکلی نخواهد بود و تحویل به موقع انجام میشود.
وی تصریح کرد: وزارت صمت صرفاً اطلاعات را جمع و صحت سنجی میکند و مابقی کارها توسط خود خودروساز انجام میشود. وزارت صمت فقط نظارت میکند و با توجه به اینکه اطلاعات زیادی جمع میکنیم میتوانیم به صورت هدفمند عمل کنیم و ۵۰ درصد ظرفیت فروش را به جوانترها تخصیص دهیم و با شناسایی کاربرهای واقعی تخصیص را هدفمندتر انجام دهیم.
مکانیزم وضع مالیات جدید
منطقی در مورد دلال بازیها نیز با اشاره به وضع مالیات جدید گفت: با کمک مجلس به دنبال این هستیم که اگر شخصی خودرو را ۱۶۰ میلیون تومان خرید و ۳۰۰ میلیون تومان فروخت باید مالیات بپردازد.
به گفتهی وی در این حالت مشتریان واقعی خودرو پا پیش میگذارند.
منطقی در مورد واردات خودرو، گفت: در حال حاضر شایعات زیادی وجود دارد اما تا زمان ابلاغ مصوبه، باید منتظر ماند.
وی تصریح کرد: نکته این است که قبلاً برای واردات خودرو فقط دهکهای پردرآمد جامعه مدنظر بودند و در یک دورهای شاهد بودیم که بیشترین تعداد پورشه در دنیا را وارد کرده بودیم، اما در این دوره همه دهکهای جامعه را مدنظر قرار دادهایم.
معاون وزیر صمت گفت: همچنین با توجه به خلأ تولیدی که داریم واردات خودروهای اقتصادی را در دستور کار قرار دادهایم؛ به عنوان مثال وقتی پراید حذف شد که ۵۰۰ هزار متقاضی داشت دیگر هیچ خودرویی جایگزین این خودرو نشد در حالیکه در دنیا با روش علمی دقیق، محصول ارزشمند با قیمت عقلایی عرضه میکنند.
منطقی افزود: خودروهای وارداتی کیفیت، آپشن و قیمت مناسب خواهند داشت.
وی اضافه کرد: ما به دنبال واردات محصول کمکیفیت نیستیم چراکه استاندارد در این بخش نظارت میکند. بنابراین ما به دنبال واردات بهترین خودرو با قیمت مناسب و با فناوری روز هستیم.
معاون وزیر صمت اظهار کرد: خودروسازی ما دو دهه از فناوری روز دنیا عقب است.
منطقی در مورد زیانده شدن خودروسازان گفت: حسابرسی سالانه خودروسازان نشان میدهد که این صنعت زیان ده شده و ما با روش فعلی قیمتگذاری، زیان بیشتری به خودروسازان تحمیل کردهایم.
وی افزود: این مسئله موجب کاهش نقدینگی خودروسازانی میشود که در نهایت موجب میشود خودروساز، قطعه کمتری سفارش دهد و یا دیرتر پول قطعهساز را بدهد. این موضوع کار قطعهساز را با مشکل مواجه میکند و قطعهساز مجبور به استفاده از مواد ارزان قیمت میشود و بنابراین زیان خودروساز هم در تیراژ و هم در کیفیت خودرو تأثیر مستقیم دارد.
دیدگاه تان را بنویسید