مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر مشکلی برای ورود کشتی‌های ایرانی به بنادر چین و هند وجود ندارد.

محمد راستاد در گفت وگو با مهر، درباره حمل دریایی کالا از خزر و برقراری تردد میان بنادر شمالی ایران با بنادر روسیه و قزاقستان اظهار کرد: وزارت صمت اخیراً با خرید کشتی رو-رو موافقت کرده است.

وی افزود: ما هم در سازمان بنادر و دریانوردی به شرکت‌های کشتیرانی اعلام کرده‌ایم آمادگی داریم تا از محل وجوه اداره شده این سازمان، تسهیلات و منابع مالی برای خرید شناورهای رو-رو (کامیون‎بر) پرداخت کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: امیدواریم با ورودی این نوع شناورها، مسیر دریایی بازرگانی ما با کشورهای آسیای میانه برقرار و فعال شود؛ البته در حال حاضر ترددهای دریایی به بنادر آسیای میانه و حاشیه خزر با استفاده از شناورهای کارگو، فله‌بر و کانتینری برقرار است.وی اضافه کرد: اینکه کشتی رو-روی کامیونی هم داشته باشیم تا بتوانیم مود حمل و نقل جاده‌ای را از طریق دریا به کشورهای آسیای میانه متصل کنیم، گزینه مناسبی است که می‌توانی ظرفیت تجاری با کشورهای منطقه را افزایش دهد.معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ابقای توافقنامه چابهار در شرایط جدید دولت کابل یادآور شد: موافقت‌نامه سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، هند و افغانستان موسوم به توافقنامه چابهار، تفاهم نامه‌ای است که هنوز رسمیت دارد؛ در این توافق نامه آمده که امکان اضافه شدن و الحاق کشورهای دیگر به آن فراهم است.وی اضافه کرد: جمهوری‌اسلامی‌ایران پیشنهاد داده تا ترکمنستان هم به این تفاهم نامه افزوده شود؛ الحاق ترکمنستان به تفاهم نامه چابهار یک فرصت برای توسعه ترانزیت میان کشورهای منطقه است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره مشکل پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بنادر هند گفت: با پیگیری‌هایی که سازمان بنادر و دریانوردی انجام داده، در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد؛ من از شرکت‌های کشتیرانی هم پیگیری کردم، آنها هم تأیید کردند که امکان پهلوگیری در بنادر هند فراهم و ترددها برقرار است.

معاون وزیر راه درباره مشکل تردد کشتی‌های ایرانی به بنادر چین نیز اظهار کرد: در حال حاضر ترددها به بنادر چین برقرار است؛ عمده تبادلات تجاری دریایی کشورمان با چین است.

وی اضافه کرد: کشتیرانی یک مقوله بین المللی است و این‌گونه نیست که الزاماً ناوگان ملکی کشوری بخواهد از کشور دیگری بار حمل کند؛ بلکه جابه‌جایی کالا می‌تواند هم از طریق ناوگان بین المللی و هم ملکی انجام شود.

ماجرای منع ورود کشتی‌های ایرانی به بنادر چین و هند چه بود؟

گفتنی است برخی فعالان صنعت کشتیرانی در هفته‌های اخیر از عدم امکان توقف و پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در برخی بنادر چین و یکی از بنادر هند خبر داده بودند.

مدیرعامل یک شرکت کشتیرانی نیز از توقف ۴ ماهه تعدادی از کشتی‌های متعلق به این شرکت در یکی از بنادر چین در سال ۱۳۹۹ و همچنین ادامه دار بودن این روند تا کنون خبر داده بود که گفته می‌شود در حال حاضر مشکلی برای برقراری تردد کشتی‌های ایرانی به بنادر این دو کشور وجود ندارد.