رییس شورای رقابت از مردم حلالیت طلبید
خودروسازان هزینه بیربط زیاد دارند
رئیس شورای رقابت در پایان حضور خود در این شورا در رابطه با قیمتگذاری خودرو که قرار بود در مهرماه انجام شود گفت که دیگر قیمتگذاری خودرو به من ارتباطی ندارد و رئیس جدید آن را پیگیری میکند که ممکن است بخواهد مدل را تغییر بدهد.
به گزارش ایسنا، رضا شیوا در نشستی خبری پایان دور دوم این شورا و حضور خود در آن را اعلام کرد و گفت که فردا با حضور وزیر اقتصاد ترکیب شورای رقابت دستخوش تغییراتی خواهدشد.
وی در حالی قرار بود در پایان شهریورماه و تعیین تورم بخشی شورا نسبت به قیمتگذاری جدید خودرو برای پاییز اعلام نظر کند، درباره این موضوع گفت: در این مورد از من سوال نکنید و دیگر قیمت خودرو ارتباطی با من ندارد و رئیس جدید در این زمینه تصمیمگیری خواهد کرد.
وی افزود: شاید اصلا رئیس جدید بخواهد این مدل قیمتگذاری را تغییر دهد و برنامه دیگری در این رابطه داشته باشد. شیوا یادآور شد که قیمتگذاری با روش فعلی باید براساس تورم بخشی که از بانک مرکزی اعلام میشود، انجام شود که هنوز این بانک تورم را به شورای رقابت اعلام نکرده و ممکن است تا پایان مهر طول بکشد.
اگر ایدهای دیگر غیر از قرعهکشی دارند،بگویند
وی در مورد بحثهای که اخیرا برای نحوه قیمتگذاری خودرو و یا مخالفتهایی که درباره قرعهکشی برای فروش خودرو مطرح است یادآور شد که آنچه مشخص است در قرعهکشی هیچ کس دخالت و نفوذی ندارد ولی پیش از این زمانی که فروش خودرو از طریق سایت انجام میشد دائم با شکایت و اعلام مشکل از سوی مردم مواجه بودیم که میگفتند نفوذ دلالان و رباتها هستند که در این نحوه فروش برد بیشتری دارند، بنابراین از نظر ما بهترین راه، قرعهکشی بود ولی اگر منتقدان شیوه جدیدی دارند ارائه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد. شیوا در ادامه با اشاره به انتقاداتی که مبنی بر عدم رقابتی شدن بازار خودرو با وجود دخالت شورای رقابت مطرح میشود، گفت: این شورا نه جزو وظایفش بود که بازار را رقابتی کند و نه امکانش را داشت.اگر قرار است بازار خودرو رقابتی شود نیاز به بستر و توجیه اقتصادی و سرمایهگذاری دارد و این وظیفه سازمان گسترش و وزارت صمت است.بنابراین اگر زمانی بازار رقابتی باشد شورا نیز از آن خارج میشود و اینکه بگویند با حضور شورا سرمایهگذاران به بازار خودرو نمیآیند ادعای بیهوده است.
مردم با شورا بد شدند
شیوا در ادامه با اشاره به اینکه تمام تلاش شورا این بود که انحصارگر نتواند قیمت خود را به مردم تحمیل کنند، گفت: به هر صورت در کشوری که تورم تا ۵۰ درصد است و همه چیز گران میشود طبیعی است قیمت خودرو افزایش یابد ما همواره سعی کردیم که قیمت منصفانه روی خودرو قرار بگیرد اما به هر صورت این افزایش قیمت مطلوب مردم نبود و در مواقعی آنها با شورای رقابت بد شدند. به گفته وی، از سوی دیگر خودروسازها هم راضی نبودند و میگفتند این نحوه قیمتگذاری و نتیجه عملکرد شورا به زیان انباشته با رقمهای ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیاردی منتهی شده است. شیوا در مورد نحوه قیمتگذاری خودرو نیز با اشاره به اینکه این شیوه هیچگاه قیمتگذاری بر اساس بهای تمامشده را قبول نداشته است، افزود: ما نپذیرفتیم که انحصارگرا بخواهد هرچه هزینه کرده را به اضافه سود به آن برگردانیم در حالی که این موجب زیان مصرفکننده میشد. وی ادامه داد: متاسفانه مشکلات خودروسازان فراوان است و آنها سرمایهگذاری و هزینههای نامربوط زیاد دارند این در حالی است که خودروساز فقط در رشته خود فعالیت کند ولی شاهدیم آنقدر شرکتهای وابسته دارند که زیانده هستند و میخواهند زیان را از طریق مصرفکننده جبران کنند. در ادامه این نشست، این موضوع مطرح شد که مصوبه شورای رقابت درباره پیشفروش خودرو و تاکید بر مشخص شدن قیمت در ابتدا موجب خودداری خودروسازان از پیش فروش شده است بیان کرد: نمیشود که خودروی را اکنون برای فروش اعلام کرد که قیمت آن مشخص نباشد از سوی برخی خودروسازان طوری پیشفروش میکند که حتی طرح آن ممکن است دستخوش تغییر شود و این برای ما پذیرفته شده نیست خودروسازان در پیش فروش مشکلات زیادی دارد و این نوع پیشفروش انجام نشود بهتر است. به گفته وی، در صورتی که پیشفروش انجام نشود میتواند مشوقی برای افزایش فروش فوقالعاده و عرضه بیشتر باشد اینطور تعهدشان هم کمتر شده و ظرفیت فروش فوقالعاده مطلوبتر خواهد شد. رئیس شورای رقابت در پایان با اشاره به پایان حضور خود در شورا گفت که تمام سعیمان این بوده تا مردم متضرر نشوند ولی در هرصورت میتواند به رضایت آنها منجر نشود که از همه مردم حلالیت میطلبیم.
دیدگاه تان را بنویسید