پرسشی که رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه به آن پاسخ میدهد:
چرا اقتصاد ایران از ترکیه جا ماند؟
رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه میگوید نگاهی به فعالیتهای ۱۸ سال گذشته دولت ترکیه، نشان از پیشرفت قابلتوجه این کشور در توسعه زیرساختها دارد.
جلال ابراهیمی در گفت و گو با ایسنا، افزود: ترکیه در طول حدود دو دهه گذشته با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، در حوزههای مختلف باربری هوایی، دریایی و زمینی توانست جایگاه خود را بهبود بخشیده و با ارزان کردن رفت و آمد، بستری جدید برای فعالیت صادرکنندگانش فراهم کند.
به گفته وی، در ۱۸ سال گذشته، ترکیه رقمی نزدیک به ۹۳۰ میلیارد لیر در حوزه لجستکی سرمایه گذاری کرده که بخش مهمی از آن در مسیر ساخت راههای شوسه و جادههای چند بانده مورد استفاده قرار گرفت.
رئیس خانه اقتصاد ایران ترکیه با اشاره به دستاوردهای قطعی سرمایه گذاری ترکها در عرصههای زیرساختی، بیان کرد: در حدود دو دهه گذشته، طول اتوبانهای ترکیه از مرز ۳۵۰۰ کیلومتر گذشته و ۲۲ هزار کیلومتر راه جدید نیز در این کشور ساخته شده است. تعداد مسافران فرودگاهی ترکیه چند ۱۰ میلیون نفر شده و مسافران ورودی این کشور بیش از ۸۰ میلیون نفر بودهاند. ابراهیمی به برنامه ریزی دولت ترکیه برای نقش آفرینی در حوزه توریسم و حمل و نقل اشاره کرد و افزود: ساخت فرودگاههای مدرن و مجهز در نقاط مختلف این کشور، گسترش خطوط راهآهن و توسعه زیرساختهای ترانزیت بخش دیگری از سرمایهگذاریهایی است که امروز اقتصاد این کشور آماده بهره برداری از آنها شده است. وی ادامه داد: بنادر ترکیه در سال قبل میلادی ۱۳۹ میلیون تن بار صادراتی را در سواحل و بنادر دریای مدیترانه (آک دنیز) و دریای سیاه (کارادنیز) به مقاصد دور و نزدیک جا به جا کرده است. ترکیه توانسته گواهینامه امنیت حمل و نقل دریایی یعنی ISPS را دریافت کند تا بتواند در چهارچوب مقررات این گواهینامه و قوانین حمل و نقل و امنیت و حفظ بار در ۱۸۲ اسکله و بارانداز ترکیه به تخلیه و بارگیری بپردازد.
دیدگاه تان را بنویسید